PERSBERICHT

Toonaangevende Internet bedrijven bundelen hun krachten voor het meest grootschalige en baanbrekende onderzoek naar Internet gebruik in Europa ooit, uitgevoerd door een Nederlands onderzoeksbureau.

Amsterdam, 26 Januari 2000 -- Pro Active International, marktleider in Nederland op het gebied van Internet Research voert in Februari 2000 een uniek, baanbrekend onderzoek uit naar Internet gebruik in Europa, in opdracht van 9 belangrijke internationale Internet bedrijven: AltaVista, RealMedia, Yahoo!, MSN Microsoft, 24/7 Europe, Excite, AdPepper International, DoubleClick and Active Advertising.

De 'Pan European Internet Monitor™' bestaat uit telefonisch, face-to-face en online onderzoek en wordt in Februari en September 2000 uitgevoerd in 14 Europese landen onder meer dan 150.000 Internet gebruikers. Pro Active International is het eerste onderzoeksbureau in Europa, dat informatie over Internet gebruik zal leveren, gebaseerd op een ad-hoc steekproef van deze omvang. De monitor wordt twee keer per jaar uitgevoerd in de volgende landen:, België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje, Zweden en Zwitserland.

De 'Pan European Internet Monitor™' is gebaseerd op telefonisch en face-to-face onderzoek bestaande uit een representatieve steekproef van bewoners in elk van de 14 geselecteerde landen en uit een online steekproef van Internet gebruikers uit diezelfde landen. Pro Active International ontwikkelde het ontwerp van het onderzoek, een combinatie van drie verschillende onderzoekmethoden in eigen huis, inclusief weging- en analyse methoden, om te komen tot de meest nauwkeurige resultaten betreffende Internet gebruik in Europa.

De rapportage van de 'Pan European Internet Monitor™' levert belangrijke benchmark en trend informatie over de Internet penetratie per land. Verder komt het profiel van de Internet gebruikers uitgebreid aan bod, evenals hun Internet- en overig mediagedrag en E-Commerce gedrag. Tevens wordt de houding van de Internet gebruiker ten aanzien van online advertising en andere actuele, relevante onderwerpen gerapporteerd.

Pro Active International is een onafhankelijk Internet onderzoeksbureau, gevestigd in Amsterdam met kantoren in Londen, Parijs, Madrid, Milaan, Zurich, Hamburg en Stockholm. Vanuit hun ervaring met het ontwikkelen van Europese standaarden, hebben zij een unieke technologie ontwikkeld voor Internet onderzoek, die al wordt gebruikt voor de UK Internet User Monitor™ (met Fletcher Research als marketing partner) en de Nationale Internet Monitor™ in Nederland (in samenwerking met Adformatie).

Liesbeth Hop, Directeur en oprichter van Pro Active International: "Internationale Internet 'marketeers' krijgen eindelijk waar zij al een hele tijd om vragen - betrouwbare benchmark en trend informatie over de groei van het Internet gebruik in Europa en over de samenstelling en het gedrag van de Europese Internet populatie. Deze informatie ondersteunt hen in het bepalen van online communicatie strategieën voor de Europese markt."

"The Pan European Internet Monitor is an important step in understanding the diverse European landscape". Louise Bahns, European Research Manager, Yahoo!

"After performing similar studies in the US, DoubleClick has recognized that the Pan European Internet Monitor information is the most valuable data we can provide to our advertising clients. Pro Active International has one of the best methodologies available for understanding the users of a website. This kind of robust data sets us apart from other media properties when helping our advertisers to understand who they can reach by buying advertising on the DoubleClick Network." Ethan Rapp, Research Manager, DoubleClick International

"24/7 Europe joined the Pan European Internet Monitor project to help prepare the way for the mainstreaming of online communication with traditional advertising. In order to do that, companies have to know whom they are reaching and not just how many. We have joined with Pro Active International, a research company headquartered in Amsterdam, because they have been the most innovative and aggressive in collecting accurate, qualitative information throughout Europe. 24/7 Europe looks forward to helping the online industry, the agencies and the advertisers, better understand how their customers fit into the new medium." John Barbera, Chief Operating Officer, 24/7 Europe.

"Real Media has been an active supporter of online research initiatives since the company was founded in 1995. As such we are proud to be a partner in the Pan European Internet Monitor, the first jointly-funded proprietary research survey of Internet users across Europe. The data which this project provides will help to establish a basic research currency for Internet advertising across Europe." Pierre Naggar, European Research Director, Real Media

"Active Advertising immediately chose to adhere to the first edition of the Pan European Internet Monitor: from our position of market leader in Italy, this is the kind of initiatives we were looking for in order to help the Italian online ad market grow fast and healthy. Furthermore the fact that the survey is continental wide, will help establish a correct interpretation of the different markets Europe is made of: continental campaigns will receive a boost from the data of this survey, letting advertisers evaluate objectively each country audience size and quality." Nicola Silvestri, Marketing and Development Director, Active Advertising

"Europe is a key part of MSN's strategy to make the Web more accessible to customers throughout the world. To achieve this goal we need to understand the market forces, issues and consumer attitudes in each and every country across the region. As the first project of its kind, we're very pleased to be on board from the beginning with the Pan European Internet Monitor and look forward to gaining a better understanding of all our customers." Sharon Baylay, Marketing Manager EMEA,Consumer & Commerce Group International, Microsoft Pro Active International organiseert in samenwerking met de partners een wereldwijde serie pers- bijeenkomsten, waar de achtergrond, de methode en de belangrijkste resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd. Perscontacten worden in Maart 2000 uitgenodigd voor deze 'Press Tour'.

Pan European Internet Monitor™ persbijeenkomsten in:
Data in 2000

08 Juni
15 Juni
16 Juni

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Liesbeth Hop, Director
Pro Active International Corporate HQ
Nijenburg 73b
1081 GE Amsterdam
The Netherlands
Phone +31 (0)20 5040300 l.hop@proactive.nl
Fax +31 (0)20 5040301 www.proactiveinternational.com

Mike Burgess, Managing Director
Pro Active International UK
Bessborough House
17 Cavendish Square
London W1M 9AA
Phone +44 20 76651866 m.burgess@proactive.nl
Fax +44 20 76651266 www.proactiveinternational.com

Achtergrond informatie

Pro Active International is een snel groeiend bedrijf dat in 1997 startte als pionier in Internet onderzoek. Met het hoofdkantoor in Amsterdam, kantoren in 7 andere Europese landen en geplande kantoren in Noord Amerika en Azië, zijn zij in staat bedrijven overal in de wereld te ondersteunen.

Belangrijke internationale bedrijven vertrouwen op Pro Active International's strategisch advies over hoe zij de effectiviteit van de online communicatie en E-Commerce activiteiten kunnen verbeteren, gebaseerd op kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksresultaten.

Als voorzitter van het Internet Advertising Bureau (IAB) Europe en als vice voorzitter van FAST Europe (Future Advertising Stakeholders), speelt Liesbeth Hop, Directeur van Pro Active International, een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Online Advertising branche in Europa.

Deel: ' Grootschalig onderzoek naar gebruik Internet in Europa '