Ministerie van Defensie

Grote drugsvangst Nederlandse Antillen

25-06-2002

Een reddingsoperatie 70 kilometer ten zuiden van Sint Eustatius heeft geleid tot een grote drugsvangst voor de Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba. In totaal zijn 142 balen met een geschat gewicht van 4700 kilo marihuana uit een vissersvaartuig gehaald. De drugsvangst werd ingeleid door een reddingsactie. Het marinefregat Hr.Ms. Abraham van der Hulst, dat momenteel onderweg is van Curaçao naar Nederland, werd door een Amerikaans vliegtuig naar een plaats gestuurd waar een aantal rode vuurpijlen was gesignaleerd. Kort nadat het fregat bij het bewuste scheepje, de Carl Senior, was gearriveerd, kwam daar ook de Kustwachtcutter Poema aan. Personeel van de Poema ging aan boord van de Carl Senior om te voorkomen dat het scheepje zou zinken en ontdekte de drugs. De bemanning werd aangehouden en de drugs veilig gesteld.

De Carl Senior was met zes personen van Curaçao naar Sint Maarten onderweg en zonder brandstof komen te zitten. De bemanning verklaarde dat twee van hun medebemanningsleden met behulp van een bijbootje bezig waren om Guadeloupe te bereiken. Na ontdekking van de marinhuana werd de bemanning van de Carl Senior door het boardingteam van de Poema in voorlopige hechtenis genomen. Ondertussen was de bijboot 9 kilometer ten zuiden van de Carl Senior gesignaleerd door het Amerikaanse vliegtuig. De Hr.Ms. Abraham van der Hulst werd vervolgens ingezet om de twee bemanningsleden van dit scheepje naar de Poema te brengen. De Poema is met de Carl Senior en de zes bemanningsleden de haven van Sint Maarten binnengelopen. De bemanning (2 Venezolanen, 2 Antillianen, 1 Bermuda en 1 Sint Kitts) is overgedragen aan de politie. Tot op heden is alleen maar marihuana aangetroffen, maar er bestaat een kans, dat tussen de marihuana ook nog cocaïne verborgen zit. (fotos: Kustwacht Ned. Antillen en Aruba)

Deel: ' Grote drugsvangst Nederlandse Antillen '