Ingezonden persbericht

Grote namen en jong talent treden op tijdens Open Dag Koninklijk Conservatorium

Den Haag - Op zaterdag 9 februari 2013 opent het Koninklijk Conservatorium zijn deuren voor iedereen die de ambitie heeft om hier te komen studeren en voor wie kennis wil maken met het concertaanbod. Het conservatorium laat deze dag zien dat het naast een onderwijsinstelling op het gebied van muziek en dans ook een belangrijke aanbieder is van concerten en voorstellingen.

Het Koninklijk Conservatorium viert dit jaar zowel het 35-jarig jubileum van de afdeling Jazz als het 25-jarig jubileum van de vaste Big Band-dirigent John Ruocco. Het traditionele afsluitende optreden van de Big Band is daarom extra bijzonder en feestelijk: John Ruocco treedt zelf aan als gastsolist. Hij soleert op de saxofoon en klarinet.

Eerder op de dag geeft Duo Macondo (gitarist Enno Voorhorst en altviolist Mikhail Zemtsov) een kort concert, violist Peter Brunt en student Maxime Gulikers spelen samen, en verschillende studenten treden op in duo's en ensembles. Klarinettist Pierre Woudenberg, trombonist Pete Saunders en hoboïste Ali Groen treden eveneens op met verschillende blaasensembles. Liefhebbers van het lied kunnen terecht bij een concert door studenten van de afdeling Zang. Noemenswaardig is ook de uitvoering van de Eerste Symfonie van Beethoven door studenten van de afdeling Oude Muziek. Speciaal voor deze gelegenheid stellen zij onder leiding van docent Isaac Alonso de Molina een orkest samen.

Docenten en studenten van de afdelingen Sonologie en Compositie betreden ook het podium. Sonologiedocent Richard Barrett treedt op met zijn improvisatie-ensemble en studenten van verschillende afdelingen brengen de nieuwste werken van Compositiestudenten ten gehore.

Muziekleerlingen van de School voor Jong Talent laten van zich horen tijdens een presentatie van het Atheneum Kamerorkest. 's Middags geven de leerlingen ook korte concerten in een muzikaal programma van Jong KC.

Talent testen
De Open Dag is er niet alleen om te kijken en te luisteren. De Open Dag is hét moment voor scholieren en studenten die de ambitie hebben om aan het Koninklijk Conservatorium te studeren, om te testen wat zijn of haar niveau is en waaraan gewerkt kan worden. Bij diverse hoofdvakdocenten kan voorgespeeld of -gezongen worden. Voor de klassieke instrumenten is aanmelden van tevoren verplicht. Meer info over aanmelden is te vinden op www.koncon.nl/opendag.

Meer informatie over de Open Dag en het programma: www.koncon.nl/opendag

Open Dag Koninklijk Conservatorium
Zaterdag 9 februari 2013
10.00 tot 16.00 uur