Gemeente Den Helder

Onderwerp :

Grote schoonmaakbeurt voor winkelstraten

weg met grauwsluier en ‘aanplakvandalisme’

De nieuwe bestrating in het winkelcentrum, op het Bernhardplein en Julianaplein (de stadsvloer) vraagt zo nu en dan om een schoonmaakbeurt. We willen toch allemaal het liefst in een ‘schone’ omgeving winkelen? De firma Witkamp uit Den Helder gaat dit jaar de stadsvloer drie maal te lijf met schoonmaakartikelen. De gemeentelijke Milieudienst heeft hiertoe een contract afgesloten voor een totale oppervlakte van 31.817 m2 per keer.

Maandag 22 februari start de eerste schoonmaakronde. Vier weken lang gaan medewerkers van de firma Witkamp schrobbend en zuigend door het hart van onze stad. Voor Pasen zal het centrum er dan weer pico bello uitzien. De tweede ronde vindt plaats van 24 mei tot 25 juni. Dan gaat het winkelend en toeristisch publiek weer een schone straat op. Eind augustus gaat de bezem voor de derde keer door de stad.

weg met kauwgum en graffiti
Een flinke klus: alle winkelstraten worden aangepakt. Maar ook het voorste gedeelte bij de Schouwburg en de drukbelopen gedeeltes op het Julianaplein, Bernhardplein en het trottoir aan de kant van Megapool. In totaal bijna 32.000 m2 ! Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met milieuvriendelijke schoonmaakmaterialen.

De firma Witkamp gaat alles wat niet op de stadsvloer hoort verwijderen: kauwgum, graffiti, posters en wat ze verder tegenkomen. Ook het straatmeubilair wordt schoongemaakt. Dus de elektriciteitskasten, verkeersborden en lantaarnpalen worden onder handen genomen. Verder krijgen de kleine afvalbakken een grote beurt: zowel de binnen- als de buitenkant worden grondig gereinigd. Daarnaast verwijderen de medewerkers oude posters van de gemeentelijke aanplakplaatsen.
graffity Niet alleen de straat zelf, maar ook elektriciteitskasten, lantaarnpalen en afvalbakken worden onder handen genomen door de firma Witkamp.
hogedruk
De straten zelf worden met een hogedrukspuit behandeld. Voor het verwijderen van kauwgum wordt een speciale reiniger met een lage stoomdruk gebruikt. Daarna gaat er een speciale schrobmachine overheen. Speciale aandacht is er voor het overdekte winkelgedeelte in de Spoorstraat: daar ontstaat steeds een soort
‘grauwsluier’. Een regenbuitje kan het daar niet lekker schoonspoelen, terwijl vuil zich er wel kan ophopen omdat het geen afgesloten promenade is. Ook noteren de schoonmakers allerlei gebreken die zij op of aan de stadsvloer tegenkomen. Met deze rapportages kunnen de Milieudienst en/of de dienst Stadsontwikkeling en Beheer dan weer aan de slag. En zo proberen we de stadsvloer zo mooi en schoon mogelijk te houden.

Deel: ' Grote schoonmaakbeurt voor winkelstraten Den Helder '