Onderwijsgroep Haaglanden wordt eerste Cisco Networking Academy in Nederland

Amsterdam/Voorburg, 26 april 1999 - Onderwijsgroep Haaglanden en Cisco Systems maken vandaag bekend dat de Onderwijsgroep als eerste opleidingsinstituut in Nederland deelneemt aan het Cisco Networking Academy programma. Met ingang van het nieuwe schooljaar zullen tweedejaars studenten van de opleiding technische informatica, studierichting kantoorautomatisering, het programma gaan volgen. Hoofdbestanddeel van het Networking Academy programma is een door Cisco ontwikkeld curriculum, dat via het Web wordt aangeboden en dat studenten opleidt om netwerken te ontwerpen, te installeren en te onderhouden. Onderwijsgroep Haaglanden gaat optreden als regionale Academy, en zal in die hoedanigheid naast studenten, ook een aantal docenten opleiden, die op hun beurt het Networking Academy curriculum aan studenten zullen gaan onderwijzen.

Hoewel Cisco in gesprek is met verschillende scholen, is Onderwijsgroep Haaglanden de eerste instelling die het Networking Academy programma omarmd heeft. Teamleider van de studie Technische Informatica en ICT-adviseur Cees van der Zwan vertelt hierover: "Als regionaal opleidingscentrum geven wij les op Mbo-niveau, in de vorm van onderwijs op projectbasis. Dat de vraag naar goed opgeleide netwerk-professionals enorm is, merken wij uit het grote aantal projecten dat we door het bedrijfsleven krijgen aangeboden, om door onze studenten te laten uitvoeren. Ons doel is om studenten af te leveren die door hun praktijkervaring direct inzetbaar zijn bij bedrijven, maar die ook een gedegen theoretische basis hebben. Het Networking Academy programma sluit prima aan bij die doelstelling."

Jean-Pierre Verhoeven, algemeen directeur van Cisco Systems Nederland, zegt over het Networking Academy programma: "Als fabrikant van netwerkproducten, merken wij zelf ook dat het lastig is mensen te vinden die direct inzetbaar zijn om bijvoorbeeld netwerken voor onze klanten te ontwerpen. Ook merken we dat de IT-afdelingen van onze klanten vaak met hetzelfde probleem kampen. Daarom is het ook zo verontrustend dat bijvoorbeeld IDC Research meldt dat er alleen al in Europa in het jaar 2002 zo'n 600.000 netwerk-professionals te weinig zullen zijn (zie separaat persbericht over de bevindingen van IDC research). Met het Networking Academy programma willen we ons steentje bijdragen om dat tekort te verminderen."

Networking Academy programma
In oktober 1997 is Cisco Systems in de Verenigde Staten van start gegaan met het Networking Academy programma, dat tot doel heeft om het tekort aan geschoold IT-personeel te verminderen. Cisco heeft daartoe een curriculum ontwikkeld, dat in 280 lesuren aan studenten leert om netwerken te ontwerpen, bouwen en onderhouden. Het theoretische deel van de cursus wordt aangeboden via het Web en bevat veel multimedia-elementen. Een groot deel van het curriculum bestaat echter uit praktijkopdrachten, die deels bij opdrachtgevers uit het bedrijfsleven, deels in een netwerklaboratorium van het opleidingsinstituut kunnen worden uitgevoerd. Vanzelfsprekend is het curriculum zodanig opgezet, dat leerlingen die de opleiding met goed gevolg hebben afgelegd, met netwerken van alle merken overweg kunnen. Instellingen die meedoen aan het Networking Academy programma, kunnen daartoe met korting netwerkapparatuur bij Cisco aanschaffen. Het programma is schaalbaar van opzet, zodat een groot aantal studenten het curriculum kan volgen.

Om deze schaalbaarheid te bereiken, zijn verschillende soorten Networking Academies in het leven geroepen: lokale Academies, regionale Academies en Cisco Academy Training Centers. Een lokale Academy doceert het curriculum aan studenten. Regionale Academies ondersteunen lokale Academies bij het implementeren van het curriculum door docenten van lokale Academies te trainen, en te helpen bij het onderhoud van de apparatuur voor het laboratorium. De regionale Academies krijgen ondersteuning van de Cisco Academy Training Centers (CATC's), die op hun beurt direct door Cisco worden ondersteund. Dankzij dit principe van 'train de trainer', is het aantal instellingen dat de afgelopen twee jaar aan het programma is gaan deelnemen, explosief gegroeid. Regionale Academies kunnen ook optreden als lokale Academy wanneer zij zelf ook studenten opleiden. Dit is het geval met de Onderwijsgroep Haaglanden.

Snelle groei
Sinds de eerste school in 1997 zich aansloot bij het Networking Academy programma, heeft het programma een stormachtige groei meegemaakt. Nu ook in Nederland de eerste Academy van start gaat, loopt het programma in 27 landen, verspreid over de hele wereld. In totaal zijn er nu meer dan 1.300 Academies wereldwijd, waar meer dan 20.000 studenten worden opgeleid. Deze zomer zullen de eerste studenten 'afstuderen' die in 1997 zijn begonnen. Studenten die het programma met goed gevolg doorlopen hebben, ontvangen naast een getuigschrift van hun school, ook het Cisco Certified Networking Associate certificaat, een van de certificaten in het trainingsprogramma voor wederverkopers van Cisco.
Over Onderwijsgroep Haaglanden
Onderwijsgroep Haaglanden is een van de zesenveertig Regionale Opleiding Centra in Nederland en verzorgt onderwijs op Mbo-niveau. De Onderwijsgroep biedt in totaal veertien verschillende studierichtingen, die uiteenlopen van Zorg en Welzijn tot Handel en van Toerisme tot Techniek. Elke studierichting heeft een eigen schoolgebouw en onderwijsdirecteur, die rapporteert aan het College van Bestuur. De vierjarige studie Technische Informatica bestaat vanaf 1970 en telt op dit moment 260 leerlingen. Meer informatie is beschikbaar op http://www.ti.ogh.nl.

Over Cisco Systems
Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californik. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft meer dan 17.000 werknemers en realiseerde in fiscaal 1998 een totale omzet van 8,46 miljard dollar. Nieuws en informatie is beschikbaar op http://www.cisco.com.

Deel: ' Haaglanden eerste Cisco Networking Academy in Nederland '