Gemeente Den Haag

15 juni 1999

Gedenksteen ter herdenking dwangarbeid Tweede Wereldoorlog.

Er komt een gedenksteen in Den Haag ter herinnering aan de in de Tweede Wereldoorlog verrichte dwangarbeid. Het college van b en w komt hiermee tegemoet aan het verzoek van de Vereniging Ex-dwangarbeiders die geleden hebben onder de gedwongen tewerkstelling. In de oorlog zijn veel mannen door de bezetter bij razziaþs opgepakt. Zij werden gedwongen in Duitsland te werken, onder vaak slechte arbeidsomstandigheden.

Het is de bedoeling de gedenksteen op of rond 21 november te onthullen op het Zuid-Hollandplein. Dit is het binnenplein van het nieuwe Provinciehuis. De keuze van deze datum en van de locatie hangen samen met een grote razzia die op 21 november 1944 in Den Haag plaatsvond. Degenen die bij deze razzia werden opgepakt werden bijeengebracht op het terrein van de toenmalige Haagse Dierentuin aan de Koningskade en vandaar weggevoerd. Over de vormgeving en de uitvoering van de gedenksteen vindt nog overleg plaats.

Deel: ' Haagse dedenksteen dwangarbeid Tweede Wereldoorlog '