Gemeente Den Haag

2 september 1999

´SCHOOL IN BOS´ BESTAAT 25 JAAR

De Haagse onderwijsactiviteit ´School in bos´ in het Drenthse Wilhelminaoord viert haar 25 jarig bestaan met een open dag op zaterdag 18 september. Tussen 11.00 en 17.00 uur staan de deuren open voor alle belangstellenden uit Den Haag en Drenthe. Tijdens de open dag krijgen bezoekers een idee hoe ´School in bos´ werkt. Zelf kijken, doen en ontdekken staat centraal in de werkweken. Dit is nu zelf te ervaren tijdens bijvoorbeeld een bezoek aan de prehistorische nederzetting. Er worden demonstraties gegeven van manden vlechten, bewerken van vuursteen, weven, vuur maken en het gieten van brons. Per fiets de mooie omgeving verkennen of een natuurpad volgen is een andere mogelijkheid.

Een dag eerder op vrijdag 17 september is er een symposium voor genodigden met als titel ´Natuur- en Milieueducatie als taak van een duurzame stad´. Betrokkenen en belangstellenden worden geïnformeerd over de specifieke werkwijze die in de loop der jaren is ontwikkeld. De discussie gaat over het belang van deze onderwijsmethodiek. In het forum zitten de Haagse wethouder W. Stolte (Leefbaarheid en Milieu), prof. dr. M. Margadant, bijzondere leerstoel Natuur- en Milieueducatie in Wageningen en D. Vreugdenhil, directeur van de Prinses Ireneschool in Den Haag.

In september 1999 is het 25 jaar geleden dat de eerste Haagse basisscholen een werkweek meemaakten in Wilhelminaoord. In de afgelopen jaren hebben ruim 50.000 leerlingen deelgenomen. Natuur en landschap, heden en verleden spelen in het werkweekprogramma een belangrijke rol. De rijke natuurlijke variatie van Zuidwest-Drenthe en de overal aanwezige sporen van menselijke aktiviteiten in het verleden hebben duizenden kinderen geboeid en geïnspireerd. ´School in bos´ heeft een eigen manier ontwikkeld om de relatie mens-natuur aan leerlingen duidelijk te maken. Kinderen en leerkrachten bewaren goede herinneringen aan een werkweek in Wilhelminaoord. Ouders zijn benieuwd geworden door de verhalen van hun kinderen. Omwonenden en belangstellenden die jarenlang honderden meters kinderen door het Drentse landschap hebben zien fietsen en zich hebben afgevraagd waarom zoveel Haagse kinderen elke week weer naar Wilhelminaoord komen.

Het telefoonnummer 0521-381267 staat open voor informatie.

Deel: ' Haagse onderwijsactiviteit 'School in bos' bestaat 25 jaar '