Gemeente Haarlem

Haarlem geeft 100.000 gulden aan hulp Turkije

Het stadsbestuur van Haarlem heeft ¦ 100.000,-- beschikbaar gesteld voor de hulp aan het door de aardbeving getroffen gebied in Turkije. Het bedrag wordt overgemaakt op het nationale gironummer 797 van de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) in Den Haag.

Het bestuur doet in de editie van de Stadskrant van 26 augustus ook een beroep op de Haarlemse bevolking om geld over te maken op het nationale gironummer.

Burgemeester Pop: "De Turkse gemeenschap in Haarlem telt 5.000 mensen en is dus een belangrijke bevolkingsgroep in onze stad. Niet alleen getalsmatig maar ook in culturele zin. De Turkse gemeenschap heeft de Haarlemse samenleving duidelijk verrijkt. Dat maakt dat het gemeentebestuur sterk meeleeft met de slachtoffers van de aardbeving. Het enige dat wij nu kunnen doen - behalve het uitspreken van ons diepe medeleven met de nabestaanden van de slachtoffers, of ze nu in Haarlem of Turkije zelf wonen - is geld overmaken. Ik hoop dan ook van harte dat heel veel Haarlemmers en Haarlemse bedrijven het voorbeeld van het bestuur zullen volgen".

Hulp voor Turkije is zeer noodzakelijk. Volgens de jongste schattingen zal het dodental tot boven de 40.000 oplopen en zijn zeker 100.000 huizen vernield. Met een nationale inzamelingsactie hopen de Samenwerkende Hulporganisaties de ergste nood in Turkije iets te lenigen.

26 augustus 1999

Deel: ' Haarlem geeft 100.000 gulden aan hulp Turkije '