Gemeente Haarlem

Haarlem opent aardgastankstation

Stiller, schoner en voordeliger rijden op aardgas

Haarlem heeft een nieuw aardgastankstation op het terrein van Energie Noord West aan de Oudeweg 85 in Haarlem. . Het nieuwe station is gebouwd voor nieuwe bedrijfswagens die op aardgas rijden. Hierdoor kan de gemeente Haarlem binnenkort met voertuigen werken die aanzienlijk minder lawaai en stank veroorzaken. Nog dit jaar zullen enkele Haarlemse vuilniswagens bij het nieuwe aardgastankstation tanken. In het jaar 2000 rijden er op vuilnisophaaldagen acht aardgaswagens door de Haarlemse straten. En dat is nog maar het begin.

Samenwerking

De afdeling Reiniging van de gemeente Haarlem is deelnemer aan het Europese Thermie programma. Dit project heeft als doel de luchtvervuiling binnen stedelijke gebieden terug te dringen. Haarlem werkt samen met het Energiebedrijf ENW Kennemerland, de gemeente Amstelveen, het Nutsbedrijf Amstelland en de ReinUnie uit Velsen. In totaal maken zij 71 voertuigen geschikt voor aardgasgebruik. Ook Velsen en Amstelveen krijgen hun eigen aardgastankstation. Als de huisvuilwagens op aardgas een succes zijn, gaan meer Haarlemse gemeentevoertuigen op aardgas rijden.

Stiller, schoner en voordeliger

Rijden op aardgas is beter voor het milieu en beperkt de overlast voor bewoners. Aardgas is schoner dan diesel. Een motor die op aardgas draait, heeft negentig procent minder uitstoot van schadelijke stoffen zoals smog- en ozonvormers. Een effectief wapen dus in de strijd tegen het broeikaseffect en de verzuring van het milieu.

Voertuigen die op aardgas rijden, zijn - met een geluidsafname van 75 procent - ook een stuk stiller. Daarbij is aardgas een stuk goedkoper dan diesel waardoor de kosten van het aardgasvulstation voor een deel door brandstofbesparing terugverdiend kunnen worden. Daarnaast zijn er subsidies van de Europese Unie en de NOVEM.

19 mei 199

persberichten