Gemeente Haarlem

persberichten
Haarlems geboorteloket in ziekenhuizen 1 maart van start

Burgemeester mr. J.J.H. Pop opent maandag 1 maart om 08.45 uur in het Kennemer Gasthuis, locatie Deo, het Haarlemse geboorteloket. Het geboorteloket is een initiatief van het Spaarneziekenhuis, het Kennemer Gasthuis en de gemeente Haarlem.

Logische keuze

Van alle bevallingen in Haarlem heeft zo ‘n 75 % plaats in het ziekenhuis. Het vestigen van een geboorteloket op de kraamafdelingen van die ziekenhuizen is dan ook een logische keuze.

Bovendien is het voor de moeders, als zij dat willen, gemakkelijker om zelf aangifte te doen.

Het geboorteloket is gevestigd op de twee kraamafdelingen van de ziekenhuizen. De openingstijden van het loket sluiten aan bij het "ontslagtijdstip". Voor het Kennemer Gasthuis, locatie Deo is dat van 08.45 uur tot 09.45 uur. In het Spaarneziekenhuis Haarlem kunnen kersverse ouders van 10.30 uur tot 11.30 uur terecht voor de geboorteaangifte. Voor het geboorteloket zijn op de kraamafdelingen aparte ruimtes (in verband met de privacy) beschikbaar.

Bij het geboorteloket kunnen in principe alle aangiften worden gedaan. Er zijn echter aangiften, naar verwachting zo’n 20 %, die een specifieke kennis vereisen. Het gaat dan bijvoorbeeld om aangiften van asielzoekers of ingewikkelde zaken met een internationaal aspect, bijvoorbeeld over nationaliteit of naamgeving.

Kosten

De totale kosten van het project, zo’n 15.000 gulden, exclusief het abonnement voor de datalijn, worden door de drie deelnemers gezamenlijk gedragen. De gemeente Haarlem betaalt de personeelskosten.

Deel: ' Haarlem opent geboorteloket in ziekenhuizen '