Gemeente Haarlemmermeer

* Persberichten

* 16 januari 1999

... Haarlemmermeer geeft CEBU geld voor bomen

Burgemeester Van Houwelingen heeft op vrijdag 16 januari namens de gemeente 500 dollar geschonken aan het project om door het planten van bomen ontbossing in de bergen rond Cebu tegen te gaan. Burgemeester Garcia van Cebu-City nam het bedrag in ontvangst. Ook de vereniging Haarlemmermeer-Cebu schonk voor dit doel een bedrag van 330 dollar. Met andere vertegenwoordigers van zustersteden van Cebu onthulde de burgemeester voorts bij het trainingscentrum in de baranguay Tap Tap de straatnaam 'Sister Cities Drive'.

Na een voorspoedig verlopen reis naar Cebu-City, de zusterstad van Haarlemmermeer in de Filippijnen, heeft de delegatie uit Haarlemmermeer de eerste festiviteit bijgewoond ter gelegenheid van de Sinulog, het jaarlijkse feest in Cebu-City. Aangevoerd over het water werd het beeld van Santo Nino, het heilige Kind, in processie door de stad gedragen. Duizenden mensen stonden langs de kant van de weg om dit gade te slaan.
Hierna werd een bezoek gebracht aan het trainingscentrum in de bergen rond Cebu (baranguay Tap Tap). Samen met vertegenwoordigers uit de vier andere zustersteden uit Canada, Amerika, Australië en Korea heeft burgemeester Van Houwelingen de straatnaam onthuld die het gemeentebestuur heeft gegeven aan de daaraan gelegen weg. De straat heeft nu de officiële naam gekregen van "Sister Cities Drive. Bij deze gelegenheid overhandigde allereerst Peter de Koning, voorzitter van de Vereniging Haarlemmermeer-Cebu (VHC) een bedrag van 330 dollar om nieuwe bomen te planten om de ontbossing tegen te gaan in deze omgeving. Dit bedrag was tot stand gekomen door in de gemeente Haarlemmermeer certificaten te verkopen voor het planten van deze bomen. Ook burgemeester overhandigde namens de gemeente een bedrag van 500 dollar voor dit doel. Verder heeft de VHC een bouwtekening overhandigd van een achtkantige molen, die in het 'Haarlemmermeer Park' bij Tap Tap wordt geplaatst om de relatie met Haarlemmermeer duidelijk te maken. Ook de andere zustersteden werd gevraagd een karakteristieke 'landmark' te laten plaatsen. De officiële handelingen van die morgen werden afgesloten door het planten van een boom door leden van de delegatie.
Na de lunch reed de delegatie in de regen naar een plantage, waar boeren, verzameld in een coöperatie, op een verantwoorde manier proberen om te gaan met het milieu. Door water van de bergen op te vangen in een reservoir is men in staat om op die plek verschillende soorten bomen te laten groeien, die op den duur vruchten, onder andere mango's, voor de gemeenschap gaan opleveren. Samen met studenten van de Sant Carlos University van Cebu plantte elk lid van de delegatie een boom.
Ter gelegenheid van de Sinulog is de delegatie 's avonds samen met alle andere aanwezige delegaties van de zustersteden aanwezig bij de officiële ontvangst van het gemeentebestuur van Cebu-City.

Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen

Deel: ' Haarlemmermeer geeft CEBU geld voor bomen '