Eerste Koreaanse EDC

HANKOOK TIRES NAAR DISTRIPARK MAASVLAKTE

De Koreaanse bandenfabrikant Hankook bouwt haar Europese distributiecentrum (EDC) op de Rotterdamse Distripark Maasvlakte. Het Europese hoofdkantoor was al in Rotterdam gevestigd. Het EDC komt op een terrein van 3.4 ha en krijgt een vloeroppervlakte van 20.000 m2. Vanuit het centrum worden ook accu's van dochterbedrijf Korea Storage Battery gedistribueerd. Het EDC wordt gebouwd door Grontmij Bouw & Vastgoed uit De Bilt. De investeringskosten zijn circa twintig miljoen gulden en de uiteindelijke werkgelegenheid zo'n zestig arbeidsplaatsen. Door het centrum kan Hankook haar distributiewijze en -snelheid aanpassen aan de wensen van de in Europa gevestigde autofabrieken.

Logistiek

Hankook wil haar, mondiale, marktaandeel op vrij korte termijn sterk uitbreiden. In Europa betekent dit dat product, service, imago en distributie op een hoger niveau (segment) gebracht moeten worden. Een EDC brengt de levertijden, nu nog vanaf Korea, zo ver terug dat aansluiting mogelijk is bij de just-in-time productie van de autofabrieken. Ook wordt het mogelijk klant-specifieke vrachtdragers (bandenrekken) etc. te hanteren. Daarnaast verwacht Hankook de distributiekosten te kunnen reduceren. De inkomende stroom banden heeft een omvang van zo'n 10.000 TEU. De doorvoer gebeurt met alle modaliteiten, afhankelijk van de eindbestemming en klant.

Hankook

Hankook is met dik 32 miljoen stuks 's werelds tiende bandenproducent.

Op middellange termijn streeft het naar de vijfde plaats, met een productie van 100 miljoen banden. Hiervoor werd één van de grootste fabrieken ter wereld geopend in Kumsan (Korea), met een uiteindelijke productiecapaciteit van 65.000 stuks per dag. In mei opende Hankook in China twee fabrieken met een gezamenlijke capaciteit van 4.25 miljoen banden per jaar, theoretisch goed voor 9% van de totale Chinese vervangingsvraag. Binnen drie jaar moet de capaciteit in China overigens omhoog naar 11.3 miljoen eenheden. De van hier geëxporteerde banden hebben een eigen merknaam. Vergelijkbaar met Heineken is het merk Hankook voor het hoge marktsegment. Het bedrijf is genoteerd aan de effectenbeurs in Seoul en had in 1998 een omzet van $1.1 miljard en een netto winst van $16.7 miljoen.

Distripark Maasvlakte

Op het Distripark Maasvlakte zijn reeds gevestigd: Eurofrigo/Nichirei, Reebok, ProLogis en de Douane. Van de netto beschikbare 86 hectare terrein is nu ruim 50% verhuurd of rust er een vaste optie op.

Deel: ' Hankook Tires naar Distripark Maasvlakte '