Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) Persbericht 04-06-2002

Internet- en leisure-ontwikkelingen, onderwerpen van winnende scripties

HBD-scriptieprijzen 2002 uitgereikt

Pieter Booij en Johannes Bosgra hebben de HBD-scriptieprijzen studiejaar 2001-2002 gewonnen. Beiden deden onderzoek naar internetstrategieën voor detailhandelsbedrijven. De prijzen bestaan uit een oorkonde en een geldbedrag van 5.000. Paul Verstappen verdiende met zijn onderzoek naar leisure-ontwikkelingen in Nederlandse steden een eervolle vermelding. Het HBD wil met de prijzen de interesse in de detailhandel bij studenten stimuleren.

e-commerce winstgevend bij supermarkten
Johannes Bosgra (Retail Business School te Leeuwarden) onderzocht in hoeverre e-commerce winstgevend ingevoerd kan worden bij supermarkten. Op basis van literatuurstudie en interviews komt hij tot een aantal kritieke succesfactoren. De jury beloonde de HBO-scriptie vanwege de relevantie voor de detailhandel. Menig detaillist zoekt nog naar een passende oplossing voor gebruik van het internet. Het onderzoek kent een logische opzet, is goed onderbouwd en biedt praktische handvaten en conclusies voor bedrijven, aldus de jury.

invloed van internet op retail
Bij de scripties uit het Wetenschappelijk Onderwijs ging de prijs naar Pieter Booij (Universiteit van Amsterdam). Zijn scriptie is de weerslag van een onderzoek naar welke manier van detailhandels-verkoop de meeste overlevingskans heeft in de informatie-economie. De effectiviteit van elk kanaal verklaart hij door gebruik te maken van het transactiekostenmodel. Het juryrapport spreekt van een boeiend en gedegen onderzoek. Het onderwerp is actueel en praktijkgericht nu veel winkelbedrijven zich heroriënteren op de multi-channel strategie. Booij beoordeelt praktijkervaringen aan de hand zijn model. Zijn aanpak levert een aantal vernieuwende conclusies op.

leisure ontwikkelingen in de binnenstad
Paul Verstappen (Katholieke Universiteit Nijmegen) verdiende een eervolle vermelding met zijn inzending over de mogelijkheden voor leisure in de Nederlandse binnenstad. De aanleiding voor de scriptie vormen de toenemende dynamiek in de vrijetijdssector en de behoefte van steden om bezoekers te lokken. Aan de hand van een literatuurstudie en interviews komt hij tot duidelijke aanbevelingen voor 3 stedelijke vestigingsmilieus. Uit de scriptie kan de detailhandel goede lessen leren, aldus de jury.

De scripties zijn als HBD-uitgave beschikbaar en zijn tegen betaling van 7,50 per exemplaar te bestellen (exclusief BTW en verzend- en administratiekosten) per E-mail: bestel@hbd.nl, via de HBD bestellijn: telefoon 0800-0230205 (gratis), of per fax 070-338 57 11

Deel: ' HBD-scriptieprijzen 2002 uitgereikt '




Lees ook