Wie wordt HBO debatkampioen 2000?

Op zaterdag 19 februari a.s. wordt op de Hogeschool Windesheim te Zwolle het (11e) Nationale HBO Debattoernooi voor studenten uit het Hoger Beroeps Onderwijs gehouden.

Teams uit geheel Nederland strijden op het scherp van de snede om de felbegeerde titel HBO Debatkampioen 2000. De winnaar van vorig jaar, Rens Cappon, belandde in het VARA programma Het Lagerhuis. Dit jaar wordt de finale uitgezonden op radio 3 FM *. De presentatie wordt verzorgd door Heidi Iepema (NCRV Heilig Vuur) en Johan Doesburg (tweevoudig deelnemer WK debatteren / mede-oprichter Nederlands Debat Instituut)

Er wordt (parlementair) gedebatteerd in teams van twee personen. Vijftien minuten voor aanvang van het debat ontvangen de deelnemers een stelling. Wie voor- of tegenstander is wordt door loting vastgesteld. De deelnemers moeten dus elk mogelijk standpunt kunnen verdedigen. De stellingen variëren van serieus tot ludiek: "Genetisch modificeren heeft de toekomst" of "Het leidingwater dient een kleurtje te krijgen".

Het debat traint (op de arbeidsmarkt veelgevraagde) vaardigheden als: presenteren, argumenteren, analyseren, luisteren en overtuigen. Met de invoering van het studiehuis is debatteren een keuzevak op middelbare scholen geworden. Op hogescholen en universiteiten wordt het debat steeds vaker (facultatief of regulier) aangeboden. Het HBO debattoernooi wil studenten en docenten de gelegenheid bieden om kennis te maken met het debat.

TOEGANG IS VRIJ

De pers is van harte uitgenodigd om de gehele (of een deel van de) dag bij te wonen! Tijdens de dag is er een rechtstreeks informatienummer: 06-26526068 (wedstrijdleider mr. Roderik van Grieken / NDI) U kunt ook bellen met het Nederlands Debat Instituut: 020-5206464. Direct na het toernooi worden de winnaars op www.debatinstituut.nl bekend gemaakt. Het HBO debattoernooi wordt georganiseerd door het Nederlands Debat Instituut in samenwerking met de Christelijke Hogeschool Windesheim.

Meer informatie vindt U op: WWW.DEBATINSTITUUT.NL

*Zondag 20 februari 18.00-19.00 3FM NCRV BUZZ