NIPO

2 oktober 2001

Helft CDA-kiezers weet niet wie nieuwe lijsttrekker zou moeten worden

De helft van de CDA-kiezers weet niet wie de nieuwe lijsttrekker van de christen-democraten zou moeten worden. Dit blijkt uit een onderzoek dat het NIPO heeft verricht in opdracht van de actualiteitenrubriek 2Vandaag. Uit het 2Vandaag/NIPO-onderzoek blijkt verder dat een deel van de CDA-stemmers niet weten of zij tijdens de volgende Tweede Kamerverkiezingen opnieuw op het CDA zouden stemmen.

De helft van de CDA-kiezers (degenen die in 1998 op het CDA gestemd hebben) weet niet wie de meest geschikte kandidaat zou zijn om het roer als lijsttrekker van de partij over te nemen. Gisteravond is Jan-Peter Balkenende door het partijbestuur als kandidaat-lijsttrekker naar voren geschoven. Zijn naam wordt door 36% van de CDA-kiezers genoemd. De andere hoofdrolspelers in de affaire kunnen op minder steun rekenen: De Hoop Scheffer (5%) en Van Rij (4%).

Circa een kwart van de CDA-kiezers weet niet of zij tijdens de volgende Kamerverkiezingen weer op het CDA zullen stemmen. Ruim één op de drie (35%) zegt dat zeker wel te zullen doen, nog eens 26% zegt dat waarschijnlijk wel te zullen doen.

Jan-Peter Balkenende, de nieuwe CDA-voorman, kan rekenen op bijval van zijn achterban: 79% vindt hem goed passen bij het CDA, terwijl 78% hem sympathiek vindt. De CDA-kiezers vinden hem iets vaker progressief (34%) dan conservatief (29%). Op kiezers van andere politieke partijen maakt hij overwegend een conservatieve indruk (40%). Bovendien is er voor het CDA onder Balkenende voldoende toekomst, zo meent 78% van de achterban.

Ondanks de crisis blijft het CDA voor velen een mogelijke regeringskandidaat: van de CDA- kiezers ziet 87% de partij graag in een nieuw kabinet, van de overige kiezers toch nog de helft (50%). Een fusie met de ChristenUnie krijgt de handen in CDA-gelederen niet op elkaar: 53% toont zich daarvan tegenstander.

A8958/ 2 oktober 2001/ NIPOfoon / 557 interviews met personen van 18 jaar en ouder, van wie er 229 op het CDA gestemd hebben tijdens de Kamerverkiezingen van 1998.

Bij publicatie of verspreiding gelieve de bron: NIPO, het marktonderzoekinstituut/2Vandaag te vermelden. Voor eventuele vragen kunt u terecht bij Remco Frerichs (tel: 020-5225 479).

Deel: ' Helft CDA-kiezers in dubio over nieuwe lijsttrekker '