Ingezonden persbericht


HELFT KANTOORPERSONEEL ERVAART GEBRUIK TELEFOONHOORN ALS PIJNLIJK

Hoofddorp, 1 oktober 2001 - Mensen die tijdens het werk veel telefoneren hebben regelmatig pijn in hun nek of rug of last van hoofdpijn. Volgens het eerste gedetailleerde onderzoek naar telefoneren in een kantooromgeving, houdt dit een significant gezondheidsrisico in voor iedereen die per dag al twee uur telefoneert. Het onderzoek werd uitgevoerd door de afdeling gezondheidswetenschappen van de Universiteit van Surrey, in opdracht van Plantronics, wereldwijd marktleider in productie en verkoop van communicatieheadsets. De Universiteit van Surrey concludeerde dat de helft van het kantoorpersoneel lijdt aan nekpijnen en één op de drie aan pijn in de onderrug. Verbazingwekkend was dat tweederde van de deelnemers ook zei dat ze soms of regelmatig last hebben van hoofdpijn. "De echte waarde van dit onderzoek is dat het een veelomvattend en realistisch beeld weergeeft van de lichaamshoudingen tijdens dagelijkse telefoongesprekken op het werk", zegt Paul Clark, International Marketing Director bij Plantronics. "Hoewel het wettelijk verplicht is om risico's van computergebruik regelmatig te controleren wordt telefoongebruik daarbij vaak over het hoofd gezien." De gedetailleerde studie analyseert de houdingen die worden aangenomen tijdens telefoongesprekken. Alle deelnemers gebruikten tijdens hun werk gelijktijdig de telefoon en de computer en ze telefoneerden minimaal twee uur per dag. In een parallelonderzoek werd elke deelnemer vier weken lang gevolgd tijdens gebruik van een traditionele telefoonhoorn en ook vier weken met gebruik van een Plantronics headset. Bijna tweederde van de respondenten zei dat ze zelden of nooit hoofdpijn hadden als ze een Plantronics headset gebruikten. Ook concludeerden de onderzoekers dat het gebruik van een Plantronics headset nekpijn reduceert met 31%, pijn in de onderrug met 16% en pijn in de bovenrug met 9%. Bij het gebruik van een headset kwam hoofdpijn 27% minder voor. De laatste jaren tonen een aanzienlijke stijging in klachten over pijn in de onderarm, schouder en nek, die nu net zo gewoon zijn geworden als rugpijn. Een veelgehoorde klacht van vaste en mobiele telefoongebruikers is de zogenaamde ´telefoonnek´: veroorzaakt door de hoorn tussen hoofd en schouders te klemmen om zo de handen vrij te houden voor de computer of om te schrijven. Tot op heden is hiernaar nog weinig wetenschappelijk onderzoek verricht. Noot aan de redactie:
Over het onderzoek
De Universiteit van Surrey heeft voor dit onderzoek producten gebruikt die beschikbaar zijn gesteld door Plantronics. Het onderzoek vond plaats bij vier organisaties in Londen en duurde twee maanden. De 26 deelnemers waren geselecteerd uit verschillende beroepsgroepen: secretariële, financiële, juridische, administratieve en computerondersteunende functies. De leeftijd varieerde van 18 tot 57 jaar, met een gemiddelde van 33 jaar. De deelnemers telefoneerden minstens twee uur per dag, met een gemiddelde van 2,6 uur. Bovendien was telefoneren een wezenlijk onderdeel van hun werkzaamheden. In een parallelstudie werd iedere deelnemer vier weken lang gevolgd tijdens het telefoneren met een traditionele telefoonhoorn en vier weken met een Plantronics headset. Tijdens deze periode werden de lichaamshoudingen van de deelnemers geobserveerd zonder dat ze zich daarvan op dat moment bewust waren. De uitwerkingen van het gebruik van zowel een telefoonhoorn als een headset op de houding van nek, rug, boven- en onderarm werden gevolgd. Daarnaast werd de deelnemers gevraagd een vragenlijst in te vullen, waarin elke verandering in hun lichamelijke gesteldheid gedetailleerd werd aangegeven. Over Plantronics
Plantronics introduceerde de eerste lichtgewicht communicatie-headsets in 1962 en wordt algemeen beschouwd als marktleider in dit segment. De onderneming levert headsets aan telefoonmaatschappijen en zakelijke afnemers in de gehele wereld. Plantronics' headsets worden veelvuldig gebruikt door Fortune 500 bedrijven en zijn toegepast in vele bioscoopfilms en bij belangwekkende gebeurtenissen. Zo kwamen Neil Armstrongs befaamde woorden "One small step for man..." in 1969 tot ons via een Plantronics headset. Plantronics, Inc. heeft haar hoofdkantoor in Santa Cruz, V.S. en is opgericht in 1961. De onderneming heeft vestigingen in 19 landen met in totaal 2600 medewerkers. Plantronics' producten worden verkocht en onderhouden door een wereldomspannend netwerk van geautoriseerde Plantronics marketingpartners. Meer informatie over de onderneming en haar producten biedt www.plantronics.com. Voor meer informatie, beeldmateriaal en headsets:
Lubbers & De Jong B.V.
Trix Vertogen
e: trix@l-dj.nl
t: 0031 (20) 421 05 65

Plantronics B.V.
Ton de Pijper, Sales Manager
e: ton.de.pijper@plantronics.com
t: 00 31 (76) 504 08 84

Deel: ' Helft kantoorpersoneel ervaart gebruik telefoon als pijnlijk '




Lees ook