Nederlandse Vereniging van journalisten

Nieuwsoverzicht NVJ 26 maart 1999

Henk Kool verlaat NVJ-bestuur

Henk Kool, vice-voorzitter van de NVJ, legt na de zomer zijn bestuurslidmaatschap neer. Journalistiek is niet langer zijn hoofdberoep. Kool (44) is benoemd tot directeur van het Nederlands Participatie Instituut (NPI) te Den Haag.

Het NPI is een onafhankelijke stichting en draagt bij aan de verbetering van participatie van werknemers in bedrijven in de breedste zin van het woord. Daartoe verricht het bureau onderzoek, organiseert bijeenkomsten en geeft voorlichting en advies. De nadruk ligt op financiële participatie. Kool is aangetrokken met het oog op een meer inhoudelijke verbreding.

Kool heeft zes jaar een zetel in het dagelijks bestuur van de NVJ-bestuur. Na het vertrek van Willem Reijn was hij belast met het arbeidsvoorwaardenbeleid. Ook vertegenwoordigde hij de NVJ in de Federatieraad FNV.

Als journalist was Kool als verslaggever werkzaam bij NRC-Handelsblad en adjunct-hoofdredacteur van Radio West. De laatste twee jaar combineerde hij een docentschap aan de School voor Journalistiek met freelance-journalistiek en het lidmaatschap van de Haagse gemeenteraad voor de PvdA. 'Het meest spannend vond ik mijn aanwezigheid bij de Golfoorlog en de revolutie in Roemenië. Het meest journalistieke de verslagen van de bouw van het Haagse stadhuis en publicaties over misstanden bij de welzijnsorganisatie SHS in Den Haag. Allemaal voor NRC-Handelsblad', zo liet hij afgelopen zomer op de blauwe pagina's weten.

Amsterdam, 26-03-99

Deel: ' Henk Kool verlaat NVJ-bestuur '