Ingezonden persbericht

Stadskanaal, 05 oktober 2001.

Herfstlezing over Paddestoelen in het Streekhistorisch Centrum

Activiteit: Lezing over paddestoelen en schimmels door de heer H. Pras. Datum: zondag 14 oktober 2001
Tijd: aanvang 14.30 uur, zaal open om 14.00 uur Plaats: Streekhistorisch Centrum, Ceresstraat 2 (naast de watertoren) te Stadskanaal Entree: ¦ 5,00 per persoon; donateurs ¦ 3,50

Op zondagmiddag 14 oktober zal de heer H. Pras een lezing geven over paddestoelen en schimmels in de natuur. Aan de hand van de door hem zelf tijdens zijn vele paddestoelentochten gemaakte dia's zal hij ingaan op functie en bouw van paddestoelen en schimmels die men hier in de vrije natuur tegenkomt. Vooral rond deze tijd van het jaar zijn paddestoelen weer volop te vinden langs bermen en op de bosgronden. Juist dit jaar schijnen er bovendien door de combinatie van de hoge temperatuur en veel neerslag erg veel paddestoelen te zijn. Henk Pras is als amateur-mycoloog reeds jarenlang actief onder meer bij het IVN (Instituut voor Natuurbeschermingseducatie) te Stadskanaal, en geldt daar als dè paddestoelenkenner uit deze streek.

In aansluiting op deze lezing heeft het Streekhistorisch Centrum in samenwerking met het IVN te Stadskanaal een paddestoelenexcursie o.l.v. de heer Pras georganiseerd. Deze excursie zal -mits er nog geen nachtvorst is geweest- op zondagmiddag 28 oktober a.s. worden gehouden in recreatiegebied het Pagedal. Het verzamelpunt is boerderij De Gaarde aan de Gaardeniersweg te Stadskanaal (tegenover de kruidentuin). De excursie begint om 13.30 uur (in tegenstelling tot de in het programmaboekje vermeldde tijd van 14.30 uur!) U kunt zich voor deze excursie opgeven bij het Streekhistorisch Centrum (tel. 0599-612649). De kosten bedragen ¦ 2,50; bezoekers van de lezing van a.s. zondag kunnen gratis mee.

Deel: ' Herfstlezing over Paddestoelen in Stadskanaal '