Ingezonden persbericht


Persbericht d.d. 15 juni 2011

Het Expatcenter-effect: dienstverlening van een 5 naar een 8,7 Op vrijdag 17 juni is het precies drie jaar geleden dat het Expatcenter haar deuren opende voor internationale bedrijven en hun buitenlandse werknemers in de metropoolregio Amsterdam. De opgave: versnipperde overheidsdiensten voor een internationale doelgroep gebundeld aanbieden. Het resultaat overstijgt alle verwachtingen. Met de komst van het Expatcenter is de waardering door internationale bedrijven voor de dienstverlening gestegen van een 5 naar een 8,7. Het geheim? Pionieren in dienstverlening met een doodsimpel concept.

Van wirwar naar simpel concept Het Expatcenter is in juni 2008 van start gegaan als project van Amsterdam Topstad. Op het Expatcenter worden overheidsdienst van 6 samenwerkende organisaties voor de internationale doelgroep gebundeld aangeboden. Daardoor is een einde gemaakt aan de versnippering van diensten die voor internationale bedrijven een bron van ergernis vormde. Dankzij de gezamenlijke inspanning van de gemeentes Amsterdam en Amstelveen en de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), en inmiddels ook Almere, Haarlemmermeer en de Belastingdienst, is een procedure ontwikkeld die de formaliteiten beter op elkaar laat aansluiten, zonder aan wetgeving of bevoegdheden te tornen. Werkgevers kunnen vier weken voor de komst van een kennismigrant uit het buitenland de aanvraag voor de verblijfsvergunning in gang zetten. De kennismigrant kan vervolgens na aankomst in Nederland met één bezoek aan het Expatcenter zijn verblijfsvergunning ophalen en tegelijkertijd zijn gemeentelijke inschrijving regelen. Dit betekent een enorme impuls voor het vestigingsklimaat. Facts · Tijdsbesparing: minder administratieve rompslomp en alles in één loketbezoek geregeld · Ruim 10.000 bezoekende klanten sinds de opening · Zo'n 8.000 behandelde informatieverzoeken via expatcenter.com · In 2010 43% gegroeid ten opzichte van 2009. · Meer dan 800 bedrijven, voornamelijk actief in de ICT, financiële dienstverlening, creatieve sector en kennisindustrie maken gebruik van de diensten. · Individuele expats waarderen de dienstverlening met een 8,9, bedrijven met een 8,7 Top 10 landen van herkomst klanten Expatcenter 1. India (22%) 2. Verenigde Staten (12%) 3. Verenigd Koninkrijk (9,6%) 4. Japan (8,5%) 5. Frankrijk (4,3%) 6. Duitsland (4,1%) 7. Zuid-Korea (2,7%) 8. China (2,5%) 9. Italië (2,2%) 10. Turkije (2%)

Deel: ' Het Expatcenter-effect dienstverlening van een 5 naar een 8,7 '




Lees ook