Hèt Facilitair Bureau en Vormtech passen BIM toe op buitenruimte

Hèt Facilitair Bureau en Ingenieursbureau Vormtech passen BIM toe op de buitenruimte

ALBLASSERDAM, 20120130 -- 30 januari 2012 - Hèt Facilitair Bureau en Ingenieursbureau Vormtech bundelen hun kennis en expertises en gaan samenwerken op het gebied van BIM. Door de samenwerking kunnen de partners met behulp van BIM complete gebiedsontwikkelingen realiseren.

BIM wordt in de bouwwereld al langer toegepast en staat voor Bouw Informatie Model. Hierbij wordt er in 3D ontworpen en worden de planning en kosten aan het model gerelateerd. Zo ontstaat een 4D of zelfs 5D model. Het doel van ontwerpen in BIM is het verkrijgen van een betere afstemming tussen partijen, het verkorten van doorlooptijden en het reduceren van bouw- en faalkosten. Voorheen richtte het ontwerpen in BIM zich slechts op de te realiseren gebouwen.

Hèt Facilitair Bureau heeft in de afgelopen jaren al zeer veel ervaring opgedaan met de toepassing van BIM bij gebouwen. Ingenieursbureau Vormtech heeft de civieltechnische  kennis voor het ontwerpen van de buitenruimte en ondergrondse infrastructuur. Door de samenwerking tussen Hèt Facilitair Bureau en Vormtech wordt ook de inrichting van de buitenruimte in BIM geïntegreerd.

De beide bedrijven tonen met de samenwerking aan dat zij méér zijn dan een traditioneel bureau. Door de bedrijfsgrootte zijn ze snel in staat om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen in de markt. De partners maken gebruik van elkaars kennis en zoeken naar de kracht van samenwerking. De potentie van deze samenwerking is de markt niet ontgaan. Diverse projectontwikkelaars hebben inmiddels interesse getoond. In opdracht van ASR wordt er een eerste gebiedsontwikkeling in BIM momenteel gerealiseerd.

Deel: ' Hèt Facilitair Bureau en Vormtech passen BIM toe op buitenruimte '