Ingezonden persbericht


Stichting Nijmeegse Orgelkring

Nijmegen, 15 juni 2002

PERSBERICHT

Het orgel als orkest

NIJMEGEN -Op dinsdag 25 juni geeft Ruud Huijbregts een orgelconcert op het Königorgel in de Stevenskerk. Huijbregts speelt kamerorkestmuziek, symfonische orkestmuziek en moderne orkestmuziek op orgel. Het concert begint om 20.30 uur en is het tweede uit de zomerconcertserie. Iedere dinsdagavond tot en met 10 september zijn in de Sint Stevenskerk orgelconcerten te beluisteren. De entree bedraagt 5 euro of 4 euro met korting; vijf concerten naar keuze kosten 20 respectievelijk 16 euro.

Eén van de uitdagingen van de beroemde componist J.S. Bach was om kamermuziek voor orgel te componeren. Eerst deed hij dat door kamermuziek die andere componisten voor een klein ensemble hadden geschreven om te schrijven naar orgel. Later maakte Bach zelf nieuwe composities voor orgel (de beroemde triosonates). Ruud Huijbregts speelt het Concerto in d van J.S. Bach, een orgelbewerking van een drieledig Concerto Grosso van A. Vivaldi. Omdat een orgel over verschillende pijpen beschikt die klinken als fluiten of strijkinstrumenten, kan een organist in zijn eentje zich prima voordoen als een kamermuziekensemble. Lastig voor de organist hierbij is dat hij zich moet voorstellen dat hij een groepje van drie muzikanten is: met handen en voeten moet hij meerdere afzonderlijke stemmen totaal onafhankelijk van elkaar kunnen laten klinken in een evenwichtig samenspel.

In de Franse Romantiek probeerden componisten opnieuw het orgel als een orkest te beschouwen. Maar dan als een compleet groots symfonisch orkest. Het beroemde Franse Cavaillé-Coll-orgel bood daartoe voldoende mogelijkheden. Alexandre Guilmant is, samen met César Franck, één van de grondleggers van de symfonische orgelmuziek. Hij schreef in totaal acht sonates, waarvan Sonate nr. 5 in c klein die Huijbregts speelt, de bekendste is. Guilmant hanteerde heel streng de verschillende vormen van de sonate: een allegro, adagio, scherzo, recitativo en choral et fugue, later gingen componisten daar wat vrijer mee om. Het is briljant geschreven orgelmuziek.

De vooraanstaande Nederlandse componist Daan Manneke heeft in zijn compositie Patronen verschillende muzikale sferen kernachtig weten vast te leggen. In een compact concert schildert Manneke achtereenvolgens Feest, Ernst, Rust en Bevlogenheid. Dit keer in een modern twintigste-eeuws idioom.

Ruud Huijbregts (1961) studeerde aan het Brabants Conservatorium in Tilburg orgel, klavecimbel en koordirectie. Hij is werkzaam op alledrie fronten: organist van de Eindhovense Stadskerk St. Cathrien, dirigent van verschillende koren en docent aan muziekscholen. Orgelconcerten gaf hij onder meer in de St. Paul's Cathedral in Londen, de Kathedrale Basiliek St. Bavo in Haarlem, de Utrechtse Domkerk, het Amsterdamse Concertgebouw en in Muziekcentrum 'Frits Philips' in Eindhoven.

Deel: ' Het orgel als orkest in Nijmeegse Stevenskerk '




Lees ook