Hightech themapark binnen fabrieken van Opel

(26 Mei 1999)

PERSBERICHT:

Op 8 mei heeft Opel als eerste autoconstructeur een hightech themapark over auto's geopend op de terreinen van de onderneming Opel Live. Het concept is uniek in Europa. Het nieuwe bezoekerscentrum in Rüsselsheim biedt een interessante en boeiende 'infotainment'-rondleiding door de wereld van de auto in het algemeen en van Opel in het bijzonder. 'Met Opel Live hebben wij een nieuwe manier gevonden om contact te hebben met onze klanten en relaties', aldus Opel Chairman Robert W. Hendry. 'Opel Live, opgebouwd als een geïntegreerd onderdeel van de ingrijpend gemoderniseerde vestiging in Rüsselsheim, benadrukt de wil van de onderneming om trouw te blijven aan haar roots.' Het themapark is niet alleen ontworpen voor klanten en werknemers van Opel of voor bepaalde leeftijdsgroepen. Het biedt amusement voor iedereen die belangstelling heeft voor auto's. Opel verwacht 1,5 miljoen bezoekers gedurende de eerste drie jaar.

Opel investeerde 120 miljoen DM om het voortouw te nemen op de ontluikende markt van themaparken rond auto's en technologie door het opzetten van een permanente open-deur-dag in de eigen vestiging. De bezoekers krijgen er een vernieuwende, hightech-rondleiding door de wereld van Opel, met multimedia en interactieve presentaties als belangrijkste ingrediënten. 'Wij geven onze gasten een demonstratie over hoe Opel werknemers auto's ontwerpen, testen en fabriceren met kennis en vaardigheid', zegt Jan Reuvers, de Nederlandse Directeur van Opel Live, 'en, natuurlijk, het is pret voor iedereen.' Naast het themapark zijn er ook meer conventionele elementen zoals een rondleiding in de fabriek en een 'old-timer'-collectie.

Nieuw Opel Live gebouw als vertrekpunt
De Opel Live ervaring bestaat uit drie grote onderdelen. De bezoekers komen
aan in het nieuwe Opel Live gebouw waar ze een 'Tour of the Senses' (zintuiglijke rondleiding) krijgen aangeboden. Vandaar gaat het naar een voormalig fabrieksgebouw, K48, waar de Opel Live entertainment shows zijn gehuisvest met onder meer een 3-D crashtest bioscoop, een met speciale effecten voorziene After Dark Ride door een replica van een Opel fabriek en een overzicht van de geschiedenis van Opel. Het laatste onderdeel is een rondleiding in de fabriek, ondersteund door audiovisueel materiaal.

In hetzelfde gebouw zijn verder een restaurant en een café voor bezoekers en de Opel Live Shop ondergebracht. Het bezoekerscentrum herbergt ook moderne conferentiezalen die door andere ondernemingen of externe organisaties gehuurd kunnen worden. Hetzelfde geldt voor de 1.000 vierkante meter grote 'Piazza,' die de vorm van een amfitheater heeft en voor buitenactiviteiten kan worden gebruikt.

Innovatieve 'Tour of the Senses'
De eerste etappe van de hightech-reis door de wereld van Opel is de unieke 'Tour of the Senses 'waarbij de bezoekers een ruime en soms verrassende selectie van stoffen en materialen kunnen zien, horen, voelen en zelfs ruiken. De boodschap is dat auto's meer zijn dan vervoermiddelen gemaakt van plaatstaal, rubber en kunststof. Ze spreken al onze zintuigen aan - zelfs het zesde - op talrijke manieren, de ene al meer voor de hand liggend dan de andere. Tijdens de 'Tour of the Senses' voelen bestuurders en passagiers letterlijk de verschillen in details zoals de bekleding, en worden ze zich bewust van de geur van specifieke materialen.

De daarop aansluitende 'Interactieve Ervaring' belicht de rol van onze zintuigen bij de ontwikkeling en het ontwerp van nieuwe auto's. Tijdens deze fase wordt duidelijk hoeveel verschillende factoren de Opel ingenieurs en ontwerpers tegen elkaar moeten afwegen om het eindproduct een harmonieus totaalbeeld te geven.

Kennismaking met een virtuele Opel fabriek
Vervolgens worden de bezoekers met Opel Live pendelbussen overgebracht naar 'K48', een voormalig fabrieksgebouw in het midden van de vestiging in Rüsselsheim. Omgeven door nagemaakte teststations ervaren ze hoe de volledige levenscyclus van onderdelen en motoren op hoge snelheid wordt gesimuleerd. In een driedimensionale bioscoopzaal zetten ze een bril en een geavanceerde hoofdtelefoon op om getuige te zijn van een reeks crashtests met driedimensionaal beeld. Het volgende opwindende evenement is een gesimuleerde testrit op een Opel testbaan.

De 'After Dark Ride' is een spectaculaire rit in een elektrische wagen door een set die een Opel productie-eenheid bij nacht voorstelt. Speciale effecten, gecreëerd met de meest recente licht- en audiotechnologie, maken dit gedeelte van Opel Live tot één van de hoogtepunten, doordrongen van verrassingen zoals een gesimuleerde spionnenjacht. Aan het einde van de rit kunnen de bezoekers genieten van een kleine tentoonstelling van Opel old-timers en prototypes op werkelijke grootte.
Het laatste onderdeel van het Opel Live evenement is nog een rit met een elektrisch vervoermiddel, dit keer door de grote productiefabriek in Rûsseîsheim. Tijdens de tocht door de diverse productiehallen, worden de individuele processen en kwaliteitscontrole-systemen toegelicht aan de hand van videofilms en informatiepanelen. Tijdens weekends en vakanties worden de robots geprogrammeerd om hun gebruikelijke activiteiten na te bootsen, zodat de bezoekers ook dan een realistisch beeld krijgen van wat er in de fabriek gebeurt.

April t/m october: 09.00 - 18.00 uur
November t/m maart:10.00 - 17.00 uur (ma & di gesloten)

Toegangsprijzen
Volwassenen : DM 24.- (DM 19.- in groepsverband) Kinderen van 5 t/m 15 jaar: DM 16.- (DM 10.- in groepsverband)