Hogeschool voor de Kunsten Utrecht

HKU Bureau PRM

HKU-studenten presenteren sensorvloer (02/99)

persbericht

februari 1999

INTERACTION PAINTING
HKU-studenten presenteren sensorvloer

Op dinsdag 23 en woensdag 24 februari a.s. presenteren studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) de door hun ontworpen zogenaamde sensorvloer aan genodigden. De studenten, afkomstig van de afstudeerrichting Interaction Design van de Faculteit Kunst, Media en Technologie, hebben een interactieve installatie ontworpen met twee dataprojectoren en een sensorvloer. De twee dataprojectoren die boven de vloer hangen projecteren beelden op de vloer. De gebruikers die op de vloer lopen, bevinden zich als het ware in een beeldscherm. Hun posities worden door sensoren geregistreerd. Hierdoor kunnen de gebruikers door hun (loop-)bewegingen de geprojecteerde beelden zelf sturen en direct zien wat de reactie van het systeem (de omgeving) is op zijn/haar actie.

Tijdens de presentatie op 23 en 24 februari, krijgen bezoekers een mogelijke toepassing van dit systeem te zien waarbij men door middel van beweging en samenwerking een interactief schilderij kan creeeren. De installatie is toegankelijk voor diverse doelgroepen aangezien er geen voorkennis van de gebruikers betreffende het systeem nodig is en er geen fysieke/technische belemmeringen zijn die de deelname bemoeilijken. De installatie kan ingezet worden voor diverse doeleinden waarbij participatie, samenwerking en/of spelend leren centraal staan c.q. een onderdeel vormen. De interface kan verschillen per toepassing .

De sensorvloer, in totaal 5.4 mtr * 7.04 mtr, bestaat uit 15 vloerdelen welke samen een matrix van 15 * 33 banen vormen en er in totaal 495 drukpunten ontstaan. Contacten op drukpunten worden geregistreerd via speciaal ontwikkelde hardware en doorgestuurd naar een computer die deze data gebruikt voor het genereren van beeld en geluid. Door middel van twee dataprojectoren die boven de vloer hangen worden deze beelden op de vloer geprojecteerd. De gebruikers lopen als het ware in of op een beeldscherm en kunnen geprojecteerde beelden sturen, waardoor er een wisselwerking ontstaat tussen de gebruikers en het systeem.

datum en tijd: 23 februari: -10.00 uur tot 13.00 uur
-14.00 uur tot 17.00 uur

-18.00 uur tot 21.00 uur
24 februari -10.00 uur tot 13.00 uur