Hoe kijken 1500 mensen naar een doekje?


Tijdens co-creatie project ‘Synchroonkijken’ fotograferen meer dan 1500 mensen een week lang elke dag een ander onderwerp

ROTTERDAM, 20140707 -- Op 7/7/14 beginnen meer dan 1500 mensen aan het ‘Synchroonkijken’ project van fotosoof Else Kramer. Zeven dagen lang ontvangen ze elke dag een fotografie opdracht. De gemaakte foto’s worden dagelijks verzameld op een digitaal prikbord op Pinterest. Met Synchroonkijken onderzoekt ze niet alleen hoe de mens kijkt. Kramer vind het zonde dat niemand lijkt te zien hoeveel mogelijkheden visuele crowdsourcing biedt - en hoe makkelijk het dankzij sociale media is om daarmee aan de slag te gaan.

Gebruik niet alleen big data, maar ook big communities

Kramer: “Bedrijven en overheid zijn druk bezig met big data. Het zoeken naar waardevolle informatie in opgeslagen gegevens. Maar minstens evenveel aandacht zou uit moeten gaan naar de co-creatie kracht van grote groepen. Je kunt mensen nu makkelijk via sociale media mobiliseren om samen te creëren, onderzoeken, inventariseren. Het frustreert me enorm dat dit nog zo weinig wordt benut.”

WK toont potentie creatieve kracht collectief

Als voorbeeld haalt zij het WK aan. “Kijk wat zo’n duik van Van Persie aan creativiteit losmaakt bij mensen. Mijn hele twitter timeline stond meteen vol met hilarische plaatjes die in no-time bij elkaar geshopt zijn. Stel je eens voor dat je die creatieve kracht van een grote groep kunt gaan inzetten voor andere doelen!”

“Denk bijvoorbeeld aan een groot ziekenhuis als het Erasmus MC. Stel dat je daar een week lang aan al je personeel en gebruikers vraagt om foto’s te maken van dingen die volgens hun niet in orde zijn en die in te sturen. Heb je in korte tijd een waanzinnig informatieve inventarisatie van je gebouw en organisatie. Waar je ook nog eens direct actie op kunt ondernemen.”

Crowdsourcing betekent niet alleen halen, maar ook brengen

Het verbaast Kramer dat bedrijven, overheid en anderen nog zo weinig gebruik maken van co-creatie en crowdsourcing. Met Synchroonkijken laat zij zien wat er mogelijk is - als je een project tenminste goed en slim organiseert. Essentieel daarbij is dat je niet alleen komt halen bij mensen, maar ook geeft. Dat principe van wederkerigheid ligt volgens haar ten grondslag aan elk geslaagd crowdsourcing project.

Meedoen aan Synchroonkijken is gratis en kan nog steeds - deelnemers kunnen zich aanmelden via https://elsekramer.nl/synchroonkijken-2014/.

Over Else Kramer

Else Kramer is fotosoof: fotograaf en filosoof. Ze werkt als spreker, trainer en maker voor grote en kleine bedrijven. Ze woont en werkt in Rotterdam en trainde al duizenden mensen in (smartphone) fotografie, visuele marketing en Anders Kijken. 

Het door haar bedachte ‘Synchroonkijken’ sluit aan bij het centrale thema in al haar werk: Wat betekent het om te zien, en om gezien te worden? Die vraag probeert ze telkens weer te beantwoorden. Of het nu is in een training, een keynote, een strategisch advies of een crowdsourcing project. Momenteel schrijft ze en boek over de Visuele Revolutie, dat in november van dit jaar uitkomt.


Deel: ' Hoe kijken 1500 mensen naar een doekje? '




Lees ook