Hoe switchgevoelig zijn wij in de energiemarkt?

VALKENSWAARD, 20140519 -- Vergelijkenergieonline.nl bekeek het gedrag dat de energieklanten in de 21e eeuw laten zien. Energie is immers een low-interest product waar enkel de prijs nog iets lijkt uit te maken.

Switchen?
Switchen is vakjargon voor het overstappen van energieleverancier. De truc voor energieleveranciers is dus om switchen te voorkomen en klanten aan zich te binden. Dit werd vroeger en nu nog steeds gedaan door het aanbieden van langdurige contracten, overstapclausules en andere financiele drempels.

Klant is koning
De klant weet steeds beter zijn weg te vinden in de energiemarkt en wordt ervaren. Koning klant wordt slimmer en als leverancier wordt transparantie met eerlijke en oprechte merkboodschappen van belang. Bedrijven zullen een trots moeten uitdragen gepaard met vertrouwen. Concurreren op prijs komt op een verdienstelijke tweede plaats.

De G van Groen
De klant is switchgevoelig vanwege lagere prijzen bij de buurman omdat alle aanbieders inzetten op de prijs. Die prijs levert leveranciers echter weinig op en daarom wordt er ook ingezet op groene stroom. Duurzaamheid is een sleutel om een andere weg in te slaan. Zo kiest 12% van de klanten van Eneco voor duurzame energie, waar dit voorheen 6% was. Klanten binden zich dus vaker en vaker voor duurzaamheid. Groene stroom wordt opgewerkt door zon, wind of biomassa.

Vergelijken levert geld op
De vraag die nu nog overblijft is: wat is de truc voor consumenten De energiemarkt lijk zeer ingewikkeld en dat is ook waar energieleveranciers gebruik van maken. Ze laten de consument denken dat ze ‘veilig’ zitten met een 5-jarig energiecontract. De truc voor consumenten is door elk jaar even naar een vergelijkingswebsite zoals VergelijkEnergieOnline.nl te gaan en contracten voor hen laten vergelijken. Vervolgens kies je de energieleverancier waar je op jaarbasis het minst betaald en sluit je een 1-jarig contract af. Het kost elk jaar enkele minuten maar zorgt voor een zichtbare besparing!

Deel: ' Hoe switchgevoelig zijn wij in de energiemarkt? '