EIM
Italiëlaan 33
2701 AA Zoetermeer
E-mail info@eim.nl

Klant steeds meer koning bij MKB

13 december 1999
Nummer: 37
Inlichtingen: drs. J.P.J. de Jong, drs. R. Braaksma

De hogere eisen van klanten zijn voor ondernemers in het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) de belangrijkste trends van dit moment: ze hebben de grootste gevolgen voor hun bedrijfsvoering. Dit is de uitkomst van een door EIM uitgevoerde peiling onder ruim 2.000 ondernemers in het MKB: bedrijven waar minder dan 100 mensen werkzaam zijn. De peiling geeft een representatief beeld van de mening van alle ondernemers in het Nederlandse MKB.

De ondernemers gaven in het onderzoek voor een tiental trends aan of deze gevolgen hebben voor hun eigen bedrijf. In staat welk percentage ondernemers daadwerkelijk gevolgen zegt te ondervinden van iedere trend. De top-drie bestaat uit hogere eisen van klanten (64% van de ondernemers ondervindt hiervan de gevolgen), de opkomst van Internet en electronic commerce (55%) en de krapte op de arbeidsmarkt (47%). Daarnaast noemen relatief veel MKB-ondernemers de gevolgen voor hun bedrijf van veranderingen in de sociale zekerheid. De crises in Azië, Oost-Europa en Zuid-Amerika hebben maar op weinig MKB-bedrijven invloed gehad: bij slechts 12% van de ondernemers is dit volgens eigen zeggen het geval.

figuur percentage MKB-ondernemers dat gevolgen ondervindt van een tiental trends

Bron: EIM, 1999.

Deel: ' Hogere eisen klant belangrijkste trend voor ondernemers MKB '