hogeschool van amsterdam

hogeschool van amsterdam start project in china

(25 november 1999)

op maandagochtend 22 november 1999 is in beijing op de beijing medical university (bmu) het sino dutch rehabilitation centre geopend. dit centrum is een samenwerkingsverband van het third hospital van de bmu (1100 bedden), enraf nonius projects (nederlands bedrijf in revalidatie- en fysiotherapie apparatuur), medical technologies in beijing, en het instituut voor fysiotherapie van de hogeschool van amsterdam. het instituut voor fysiotherapie is belast met de projectleiding.

binnen dit samenwerkingsverband is een project gestart dat als doel heeft het versterken van de revalidatiezorg in het third hospital. de activiteiten zijn:

* deskundigheidsbevordering van de staf van de revalidatieafdeling van het third hospital
* aanschaf van test- en behandelingsapparatuur
* treffen van de ondersteunende bouwkundige voorzieningen

het project wordt gesubsidieerd door de nederlandse overheid (de ministeries van oc&w, economische zaken en van buitenlandse zaken)in het kader van de 'azië-faciliteit'( het zogenaamde '2+2'programma). vertegenwoordigers van alle betrokken partijen, het chinese ministerie van public health, de national rehabilitation association en van de nederlandse ambassade in beijing waren vertegenwoordigd bij de openingsmanifestatie.

na deze openingsbijeenkomst werd onmiddellijk begonnen met een tweetal workshops concepts in physiotherapy: assesment and treatment voor 36 cursisten. per jaar zullen 6 workshops worden georganiseerd, die alle worden verzorgd door docenten van het instituut voor fysiotherapie van de hogeschool van amsterdam. ook studenten zullen door middel van stages en het werken aan afstudeeropdrachten in beijing een rol krijgen in het project.

met dit project is een unieke start gemaakt met samenwerking in het buitenland tussen een nederlands bedrijf en een nederlands opleidingsinstituut voor fysiotherapie.

de volgende personen kunnen informatie geven over dit project:

* tom sturm, projectleider, telefoon 020 652 12 01

* elsa norde, directeur instituut voor fysiotherapie, hogeschool van amsterdam; telefoon 020 652 11 80

* gerrit van der schouw, directeur enraf nonius projects; telefoon 015 269 85 88 / 06 53546072

Deel: ' Hogeschool van Amsterdam start project in China '