Bloemen Bureau Holland

Hollandse Tulp voor Queen Mum
10 november 1999

Tulpen van Bollenkweker J. Boots uit Hem mogen volgend jaar het predikaat koninklijk dragen. Boots is de leverancier van een blauw-paars-roze tulp die hij ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de Britse Koningin Moeder, Elizabeth, heeft gekweekt.

De tulpenbollen zitten inmiddels onder de grond in de tuinen van Glamis Castle in Schotland. Op dit kasteel bracht de Queen Mother haar jeugd door. In het voorjaar zal de koningin moeder waarschijnlijk te tulpen zelf komen bekijken tijdens een bezoek aan het kasteel en de nieuwe tuinen. De tulp is op dinsdag 26 oktober officieel gedoopt door de volle neef van de koningin moeder, de huidige bewoner van het kasteel de Earl of Strassmoure and Kinghorn. Boots werd voor de opdracht benaderd door het Internationaal Bloembollen Centrum (IBC) in Hillegom. De vraag was of hij een geschikte tulp in het assortiment had, die vernoemd kon worden naar de Queen Mother. Zo'n specifieke tulp is over het algemeen niet zomaar voor handen. Na ongeveer 5 jaar kruisen komt er pas een eerste bloem uit een bol. Van de 1000 nieuwe soorten die je overhoudt, kun je er 999 weggooien. Die zijn dan niet goed genoeg omdat ze bijvoorbeeld rood of wit zijn. En daar zijn er al genoeg van. Je moet er net één overhouden met nét even een andere kleur. De kweek van de 'Elizabeth of Glamis', want dat is de officiële naam, heeft 10 tot 12 jaar geduurd. We hebben nu ongeveer 30 kilo bollen. Voordat die in de handel zijn, zijn we 2 of 3 jaar verder. Eerder al ontwikkelde de firma Boots al tulpen voor Johan Cruijff, Romario, Ronaldo en Nilis.

Deel: ' Hollandse Tulp voor Queen Mum '