@Home Nederland

@Home Network en Excite fuseren

Amsterdam, 21 januari 1999 - De Amerikaanse internet-bedrijven @Home Network en Excite hebben een fusieovereenkomst getekend. Die houdt in dat @Home Network alle aandelen van Excite overneemt. De betaling geschiedt in nieuw uit te geven aandelen At Home Corporation. Met de transactie is een bedrag van 6,7 miljard dollar gemoeid. Binnen de nieuwe organisatie worden de breedbandige kabelinternetdiensten, internet-infrastructuur en kabeldistributieovereenkomsten van @Home gecombineerd met het succesvolle Internet-toegangsportaal van Excite. Doel is de open en volledige toegang tot Internet voor de miljoenen klanten van Excite en @Home Network nog verder te perfectioneren en te individualiseren. Verwacht wordt dat de fusie binnen drie maanden wordt afgerond. Beide Boards of Directors van de twee bedrijven hebben de overeenkomst al gefiatteerd; de aandeelhouders beraden zich nog over hun toestemming. Voorts is de instemming van diverse betrokken overheidsinstanties aangevraagd.

De activiteiten van @Home Network en Excite vullen elkaar naadloos aan en kennen nauwelijks overlappingen. De combinatie is daarmee voorbereid om de allernieuwste mogelijkheden van Internet aan zijn klanten aan te bieden. De huidige CEO van Excite, George Bell, houdt de leiding over Excite en zal toetreden tot de Board of Directors van @Home Network. Hij rapporteert in die functie rechtstreeks aan Tom Jermoluk, Chairman en CEO van @Home.

Goede toegangspoorten tot internet zijn populair. Ze bieden de bezoeker een gids waarmee men zich een weg kan banen door de immense informatie die op het World Wide Web beschikbaar is. De enige barrières waardoor veel consumenten zich nog laten afschrikken, zijn het gebrek aan snelheid en betrouwbaarheid. @Home kan nu al bijna 60 miljoen huishoudens via de kabel supersnelle 'always-on'-toegang tot Internet bieden. Het is de bedoeling deze faciliteiten op korte termijn ook aan de miljoenen bezoekers van de Excite-site aan te bieden.

Volgens Tom Jermoluk biedt de fusie aanzienlijke kansen op toegevoegde waarde. Zo kan nu het gemak van een modemverbinding via een normale telefoonlijn worden gecombineerd met de mogelijkheden van een breedbandige en dus snelle kabelverbinding. Dit maakt het mogelijk om vanuit dezelfde gebruikers-interface de communicatiesnelheid aan te passen aan de wensen van dat moment. Het zal daarbij niet meer uitmaken of gewerkt wordt vanaf een PC, televisietoestel, een intelligent telefoontoestel, buzzer of welk communicatiemiddel dan ook.

Excites CEO George Bell ziet vooral het belang van de combinatie van breedbandige Internet-diensten van @Home, met de verregaande individualisering die Excite haar gebruikers biedt. Die individualisering houdt in dat gebruikers hun persoonlijke voorkeuren eenmalig kunnen opgeven, waarna de geboden informatie op het persoonlijke interessegebied wordt afgestemd. Adverteerders krijgen bovendien de beschikking over een uniek, interactief en nauwkeurig meetbaar medium dat toegankelijk is via uiteenlopende kanalen en vanaf vrijwel elk communicatieplatform.

Ook volgens Michael Armstrong, CEO van het telecommunicatiebedrijf AT&T, biedt de fusie ongekende mogelijkheden voor gebruikers en adverteerders. AT&T bereidt de overname van Tele-Communications, Inc. (TCI) voor en wordt daarmee grootaandeelhouder van @Home Network. Daarmee zijn Excite en @Home verzekerd van de juiste ondersteuning door AT&T WorldNet Service en de IP- en standaard communicatiefacililteiten van AT&T.

Marketingfaciliteiten
De divisie MatchLogic van Excite biedt Webvertisers unieke marketingfaciliteiten. Adverteerders kunnen op uniforme wijze alle Internet-gebruikers bereiken, ongeacht de apparatuur waarmee de consument werkt. MatchLogic beschikt daarbij over geavanceerde meetinstrumenten die de marketeer alle cijfers leveren over bezoek en consumentengedrag.
Deze faciliteiten worden na de fusie gecombineerd met de mediatechnologie van de Enliven Business Unit van @Home, voorheen bekend als Narrative Communications. De gezamenlijke direct-marketingtools van Excite en @Home zullen de basis vormen van een omvangrijke database met consumentengegevens. Deze gegevens bieden inzicht in de voorkeuren van de 20 miljoen geregistreerde Excite-gebruikers en van de bijna 60 miljoen huishoudens die gebruikmaken van de kabeldiensten van @Home. Deze database wordt voortdurend verfijnd en is daarmee voor Webvertisers een uniek 'one-to-one' marketinginstrument.

Over Excite, Inc.
Excite, Inc. (www.excite.com) is een internationaal opererend Internet-bedrijf. De toegangspoort van Excite wordt maandelijks door 17 miljoen verschillende consumenten vanuit de hele wereld geraadpleegd. Via de divisie MatchLogic levert Excite gerichte marketingoplossingen voor uiteenlopende branches. Uit onderzoek blijkt dat de merknaam Excite in de Verenigde Staten bekend is bij ruim 50 miljoen mensen. De diensten van Excite zijn beschikbaar in tien landen. In vier daarvan kunnen gebruikers hun individuele profiel opgeven, zodat zij gericht op de hoogte worden gehouden van relevante ontwikkelingen. Excite onderhoudt joint ventures met bedrijven in Japan, Azië-Pacific, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf is in 1994 opgericht, onder het symbool XCIT genoteerd aan de NASDAQ en het heeft zijn hoofdkantoor in Redwood City (Californië, VS).

@Home Nederland
@Home Nederland (www.nl.home.com) is een joint venture van @Home Network (www.home.net), Intel (www.intel.com), Palet Kabelcom (www.paletkabel.com) en EdonGroep (www.castel.nl). Het bedrijf richt zich op het aanbieden van breedband Internet-diensten, waaronder Internet-toegang, video on demand, muziek van cd-kwaliteit en on line computerspellen, aan Nederlandse bedrijven en particulieren.

Deel: ' @Home Network en Excite fuseren '