Honda op vele fronten actief in autosportseizoen 2000

(07 April 2000)

PERSBERICHT:

Honda is in het autosportseizoen 2000 weer op vele fronten actief. Geheel in de geest van de oprichter van het concern1 de legendarische Soichiro Honda. Hij zag in de autosport, zijn hartstochtelijke hobby, ook een manier om zijn producten naar een hoger technisch niveau te tillen door zijn medewerkers een unieke 'leerschool' op de race-circuits te laten doorlopen. Met de kennis daar opgedaan, zoals onder andere het uiterst efficiënt omgaan met brandstof, werkten ze later mee aan serieproductie. Door hen werden technieken zoals bijvoorbeeld VTEC (dat staat voor variabele kleptiming en -lifthoogte) en double-wishbone wielophanging werkelijkheid in normale productieauto's.

De race-activiteiten van Honda strekken zich uit van de Formule 1 via Champ Cars tot tal van aansprekende toerwagencompetities.

Formule 1
Het is inmiddels genoegzaam bekend dat Honda vanaf dit seizoen optreedt als de officiële motorenleverancier van het BAR Formule 1-team. Daarnaast is Honda ook nauw betrokken bij ontwikkelingen aan het chassis. De rijders van deze Britse renstal zijn de Canadees Jacques Villeneuve, wereldkampioen in 1997, en de Braziliaan Ricardo Zonta. Beiden hebben inmiddels al WK-punten achter hun naam staan en zijn er, onder de bezielende leiding van teamdirecteur Craig Pollock, op gebrand om de stijgende lijn gedurende de rest van het seizoen voort te zetten.

Champ Cars: vier teams met Honda-motoren
De FedEx Championship Series is de Amerikaanse tegenhanger van de Formule 1. Bij de Champ Cars, zoals de auto's in deze klasse worden genoemd, is Honda de laatste jaren de toonaangevende motorenleverancier. Niet voor niets werden in de afgelopen vier seizoenen maar liefst drie constructeurs- en vier rijderstitels met Honda-motoren veroverd! Afgelopen jaar behaalde Honda voor de tweede maal in successie de zogeheten 'triple crown': kampioen bij de constructeurs, kampioen bij de rijders en de titel van 'Rookie of the Year'.

Dit jaar rijden er vier teams met Honda-motoren. Forsythe Championship Racing, met Bryan Herta, het Team KOOL Green met Paul Tracy en Dario Franchiffi, Walker Racing met de Japanse oud-Formule 1-coureur Shinji Nakano en, nieuw voor dit jaar, het gerenommeerde Marlboro Team Penske, dat Gil de Ferran en Helio Castro-Neves aan de start brengt. Er staan in totaal twintig races op de kalender, waarvan er drie buiten de Verenigde Staten plaatsvinden: op 30 april wordt er gereden in Brazilië, op 13 mei is er een race op de Twin Ring in het Japanse Motegi, overigens eigendom van Honda, en op 16 juli vindt een wedstrijd plaats op het stratencircuit van Toronto in Canada.

Toerwagens: BTCC staat centraal
Bij Honda's activiteiten in de toerwagensport staat het prestigieuze Auto Trader RAC British Touring Car Championship (BTCC) centraal. Na het wegvallen van de Duitse STW-Meisterschaft is het BTCC de toonaangevende competitie in Europa voor tweeliter Super Touring-auto's. Evenals vorig jaar vormt de Honda Accord hier het wedstrijdwapen. In het BTCC komen drie fabrieks-Honda's aan de start.
Het team West Surrey Racing onder leiding van Dick Bennetts zet twee auto's in voor de Brit James Thompson en de Deense coureur Tom Kristensen, terwijl het Italiaanse JAS-Team samen met oud-BTCC-kampioen Gabriele Tarquini de overstap maakte vanuit de Duitse serie.

Het BTCC-programma bestaat uit twaalf evenementen, elk met een korte 'Sprint-race' en een langere 'Feature-race', waarin bovendien een verplichte pitstop met bandenwissel is opgenomen. De wedstrijden op Snetterton (8 juli) en de finale op Silverstone (16 september) worden in de avond gehouden. Toerwagens zien racen in het donker, met gloeiende remschijven en vuur uit de uitlaat, is een bijzonder spectaculair gezicht! Drie evenementen worden live uitgezonden door de BBC-televisie, de overige races zijn een week later bij de BBC te zien.

Peter Kox in Euro-STC
Peter Kox uit Eindhoven behoort ook dit jaar tot het selecte gezelschap van Honda4abrieksrijders. De 36-jarige coureur, die vorig jaar de BTCC-avondrace op Snetterton won, rijdt met een Honda Accord van het Italiaanse JAS-team drie races in de nieuwe European Super Touring Cup, een serie van tien wedstrijden, waarvan het merendeel in Italië wordt verreden. "Na twee jaar met Honda in het BTCC is de Euro-STC voor mij weer een nieuwe uitdaging", aldus Kox. "weliswaar rijden we niet het hele kampioenschap, maar het is natuurlijk interessant om aan te treden tegen bijvoorbeeld het fabrieksteam van Alfa Romeo en het officiële Italiaanse BMW-team."
Eerste twee overwinningen zijn binnen
Peter Kox startte zijn campagne in de Euro-STC bijzonder voortvarend. Op het circuit van Mugello schreef hij de eerste twee races van de nieuwe serie op zijn naam en liet daarbij gerenommeerde coureurs als oud-Formule 1-rijder Nicola Larini en meervoudig Italiaans toerwagenkampioen Fabrizio Giovanardi achter zich. "Met zo'n start van het seizoen ben ik natuurlijk zeer tevreden", zei Kox na afloop. Zijn volgende optreden in de Euro-STC staat gepland voor 23 juli op het circuit van Misano aan de Adriatische kust. Daarna rijdt hij ook de wedstrijd op 24 september in Vallelunga, nabij Rome. De wedstrijden voor de Euro-STC zijn te volgen via Eurosport.

Deel: ' Honda op vele fronten actief in autosportseizoen 2000 '




Lees ook