Agenda DeBladen Nieuwsberichten Mobiliteit Motortips

Datum : 29-9-99 Honda's millennium modellen Honda's millennium modellen Zoals verwacht komt er in het jaar 2000 een volstrekt nieuwe CBR 900RR Fireblade. De verkoophit van de jaren negentig, die de maatstaven voor de moderne supersport heeft gezet, is met een volledig nieuw model weer helemaal bij de tijd. Het supersportsegment gaat verder versterkt worden met de VTR 1000SP-1. Een beul van een V-Twin op basis van de succesvolle VTR 1000F. Een volstrekt nieuwe motorfiets die als pure sportfiets naast de VTR 1000F op de markt zal komen. Een derde nieuwkomer is de CB 1100 X-Eleven. Een fiets met spierballen. Ruig en bijzonder krachtig. Voor het off-road segment presenteert Honda de lang verwachte XR 650R. Ook voor de Nederlandse markt een zeer interessante motorfiets gezien de grote schare liefhebbers van het pure off-road rijden. Tevens is de populaire VFR 800FI in het derde modeljaar door aanpassing van een aantal punten weer op een hoger plan gebracht. De CB 600F heeft een tophalf gekregen en komt daarmee tegemoet aan de wens van veel klanten.

CBR 900RR Fireblade

Het 2000 model Fireblade is een volstrekt nieuw ontwikkelde motorfiets. De bestaande Fireblade heeft vanaf zijn introductie in 1992 maatstaven gezet. Een beresterke supersport met een uiterst laag drooggewicht en rijkarakteristieken die zo uit de wegrace lijken af te stammen. Honda zou Honda niet zijn als zij deze motor niet gebruiksvriendelijk zou maken. Het concept total control deed zijn intrede. Gigantische prestaties maar niet ten koste van alles. Ook op de openbare weg moet de rijder zijn Blade onder normale omstandigheden door het verkeer weten te loodsen. Van voor tot achter zijn ieder onderdeel en uiteindelijk de algehele prestaties met elkaar in overeenstemming. Dat was zo en dat blijft ook zo.

De specificaties zijn indrukwekkend. Met een vermogen van 152 DIN/pk en een drooggewicht van slechts 170 kilogram heeft de nog steeds 929 cm3 metende Fireblade de uiterst gunstige pk/gewichtsverhouding van 0,89 pk per kilogram. Deze derde generatie CBR 900RR is voorzien van een volledig elektronisch geregelde benzine-inspuiting, een variabel in- en uitlaatsysteem, een lichtgewicht grotendeels uit titanium bestaand uitlaatsysteem en een achterbrugconstructie die direct afgeleid is van de beroemde NSR 500 racemachines. Hierin huist het achterwiel voorzien van een 190/50 band. Het frame is helemaal nieuw en stijver om het enorme vermogen de baas te kunnen. Maar in de buurt van het zwaartepunt wordt enige torsie toegestaan om een buitengewoon handelbaar rijgedrag te waarborgen. Aan de voorzijde is de CBR 900RR uitgerust met een volledig instelbare lichtgewicht 43 mm upside-down voorvork, een 17" voorwiel en gigantische 330 mm remschijven. De Fireblade is ook nu weer visueel zeer herkenbaar. Uitgevoerd met een drievoudige koplamp vóór, en een typisch Fireblade achterlicht. Natuurlijk roept een dergelijke motorfiets zoveel begeerte op, dat sommige lieden deze zonder af te rekenen mee willen nemen. Honda's startonderbreker (H.I.S.S.) rekent hiermee af. Zonder de juiste transpondersleutel is het injectiesysteem niet tot actie te bewegen. Daarnaast is er nog steeds ruimte onder de duozit voor een volwaardig U-beugelslot in alle gangbare afmetingen. De nieuwe CBR 900RR Fireblade is vanaf het voorjaar 2000 verkrijgbaar in de kleuren rood/wit/blauw, zwart/zilver en blauw/geel.

VTR 1000SP-1

Na de succesvolle introductie van de VTR 1000F werd de roep om een racevariant steeds sterker. Dat was Honda al meteen duidelijk en daarom heeft zij een zeer competitieve V-Twin ontwikkeld die zeker op de racecircuits gebruikt zal kunnen worden. Deze ultieme Super Twin is compromisloos. Gemaakt voor pure sportprestaties. De gehomologeerde straatversie zal zeker gebruikersvriendelijk genoeg zijn voor op de openbare weg. Maar voorzien van een door HRC ontwikkelde racekit zal de VTR 1000SP-1 op het circuit tot grote prestaties in staat zijn.

Ondanks de overeenkomst in naam tussen de beide VTR's verschilt de VTR 1000SP-1 volledig van de VTR 1000F. Het begint al bij de fameuze V-twin. De SP-1 heeft een nog extremere overvierkante motor, hetgeen nog hogere toerentallen mogelijk maakt. De kleppen worden nu via een tandwieltrein bedient zoals ook bij de RC45 gebruikelijk is. Het smeersysteem is geheel nieuw ontworpen, waardoor er gebruik kon worden gemaakt van een lichtere oliepomp. Daarnaast is deze VTR nu voorzien van een PGM-FI benzine-injectiesysteem met maar liefst 2 injectoren per cilinder. Het variabele luchtinlaatsysteem completeert het geheel. Dit systeem is zo afwijkend dat het frame daar apart voor ontworpen moest worden. Honda heeft een unieke oplossing gevonden voor de inlaat naar het luchtfilter; dwars door het frame langs het balhoofd. Uiteraard heeft Honda er voor zorggedragen dat dit geen nadelige invloed heeft op de stijfheid van het frame, welke een variant is op het combined pivot frame zoals vorig jaar op de CBR 600F geïntroduceerd is. De VTR 1000SP-1 is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met HRC, de Honda Racing Company. Want het mag duidelijk zijn dat deze motor ontwikkeld is om te winnen, niet op straat natuurlijk maar op de circuits. HRC ontwikkelde daarom ook een racekit waarmee het vermogen boven de 160 pk uit komen kan. De gehomologeerde SP-1 heeft 136 pk paraat en weegt nog géén 200 kilogram. Frame, wielophanging, remmen en de volledig instelbare veringen en demping, zowel vóór als achter, maken deze machine een pure racer. De VTR 1000SP-1 wordt uitsluitend leverbaar in de kleur rood.

CB 1100 X-Eleven

Het motorblok en (aangepast) frame van de inmiddels zeer bekende CBR 1100XX Super Blackbird zijn het uitgangspunt geweest voor de ontwikkeling van deze Muscle Bike. Als één van de weinige motorfietsen in deze klasse heeft de X-Eleven de modernste motor- en frametechniek tot zijn beschikking, en is er geen sprake van een retrolook motorfiets met een zwaar teruggetuned blok in een buizenframe. Met zijn 140 DIN/pk is dit de sterkste naked bike die er verkrijgbaar zal zijn. Net als de Blackbird beschikt ook deze motor over een Dual Combined Brake System en elektronische benzine-injectie. Nieuw is dat de X-Eleven standaard voorzien is van een katalysator (Honda Evolutional Catalyzing System). De CB 1100F zal met name de puristen onder de motorrijders aanspreken. Techniek en een krachtige uitstraling, niet verscholen onder allerlei gepolijste kuipdelen. Maar toch een naked bike met een zeer aangenaam comfort. De bijzondere vormgeving van de tellerpartij is niet alleen mooi maar ook functioneel. De winddruk op de berijder wordt tot ruim boven de toegestane maximum snelheid zodanig gereduceerd dat de berijder langdurig in het zadel blijven kan. De forse luchtinlaat zit er niet voor de sier, behalve voor een optimale luchtgeleiding naar de radiateur is deze zo vormgegeven dat de luchtinlaat bij hogere snelheden voor een extra downforce zorgt, waardoor de stabiliteit verder toeneemt.

De kracht van dit type motorfiets zit 'm natuurlijk niet uitsluitend in die stoere verschijning. Zijn indrukwekkende acceleratie, gemakkelijk en flitsend rijgedrag en zijn geweldige remvermogen zijn uniek voor een naked bike. Voorzien van H.I.S.S., Honda's Ignition Security System, heeft de eigenaar de zekerheid dat de X-Eleven minder gewild zal zijn bij het dievengilde. Zonder de juiste transpondersleutel is het injectiesysteem niet tot actie te bewegen. Even wat draden doorverbinden heeft geen enkel effect. Het blijft evengoed aan te raden de X-Eleven met bijvoorbeeld het zware Honda accessoire beugelslot vast te leggen aan een vast straatobject. De X-Eleven wordt leverbaar in de kleuren rood, blauw en zwart.

XR 650R

In de klasse van de zware enduro's heeft Honda al jaren de XR 600 in haar programma. Het laatste paar jaren echter werd deze motor niet meer in Nederland gevoerd. Nu komt zijn opvolger, de XR 650R, voor de liefhebber beschikbaar. Deze off-road is uiterst slank, sterk en weegt slechts 122 kg.

Zo is het volledig nieuw ontwikkelde semi-dubbel wiegframe net als bij de CR 125R en de CR 250R geheel uit aluminium. Licht, sterk en stijf genoeg om de zwaarste klappen in het ruige terrein op te vangen. Het frame dient tevens als oliereservoir. Het scharnierpunt van de achterbrug is in het motorblok geconstrueerd, zo dicht mogelijk bij het voorste tandwiel van de secundaire aandrijving. De volledig instelbare achterdemper met Pro-link systeem heeft een veerweg van maar liefst 308 mm. De luchtondersteunde voorvork heeft een diameter van 46 mm en een veerweg van 285 mm. Het vloeistofgekoelde motorblok is volstrekt nieuw waarbij de cilinderwand is behandeld met NiCaSil. Dit materiaal optimaliseert de warmte-afvoer en duurzaamheid aanzienlijk. Het blok is voorzien van een enkele balansas om de primaire trillingen van de ééncilinder terug te dringen. Verder is het blok voorzien van aparte carters voor zowel krukas als versnellingsbak. Samen met de dynamo, die niet in de olie draait, resulteert dit in een lagere inwendige weerstand waardoor het motorblok nog sneller op het gas reageert. Standaard levert deze krachtbron in "full power versie" een vermogen van 52 DIN/pk. Uitgerust met een HRC-kit kan het vermogen oplopen tot ruim 60 DIN/pk. Zeer competitieve waarden in deze klasse. Een automatisch decompressiesysteem zorgt voor een makkelijke start onder alle omstandigheden. De XR 650R wordt uitsluitend in de kleur rood leverbaar.

VFR 800FI

De buitengewoon succesvolle VFR wordt in zijn derde modeljaar voorzien van een geregelde katalysator. Verder is de trekkracht in het lage en middentoerengebied verbeterd. De VFR is nu ook voorzien van een automatische choke en een elektronische startblokkering, H.I.S.S., die een eventuele diefstal ernstig zal bemoeilijken. Ook aan het brandstofverbruik heeft Honda de nodige aandacht besteed. Ten opzichte van de vorige versie met katalysator (zoals in Duitsland en Zwitserland geleverd sinds 1998) is het verbruik met 12% verbeterd. Ondanks de toepassing van deze katalysator is het topvermogen onveranderd op 110 DIN/pk gebleven. Aanpassingen aan de koppeling hebben voor een lichtere bediening gezorgd. De spiegelsteunen zijn vervangen door andere exemplaren zoals op de CBR 600F. Als laatste detailwijziging kan de gewijzigde belettering van de meters worden genoemd voor een nog betere afleesbaarheid.

De VFR 800FI wordt leverbaar in de kleuren rood, blauw en groen.

CB 600S

De CB 600S wordt in het jaar 2000 uitgevoerd met een topkuip en komt daarmee tegemoet aan de vraag van vele motor-consumenten die een voordelige goedpresterende sportieve motor willen. De werking van een topkuip is bekend, minder winddruk waardoor meer comfort zodat ook lange ritten makkelijk vol te houden zijn. Bovendien geeft zo'n kuip ook enige bescherming bij slecht weer. De montage van de topkuip heeft het mogelijk gemaakt om het stuur wat dichter bij de berijder te plaatsen voor een comfortabeler zitpositie. Om het sportieve karakter van de CB 600S te onderstrepen, is er gebruik gemaakt van de tellerpartij van de VTR 1000F. De CB 600S krijgt mede door de in de topkuip geïntegreerde koplamp, het ingekorte achterspatbord en het gedeeltelijk zwart gespoten uitlaatsysteem een zeer sportieve uitstraling. Die wordt met 97,5 DIN/pk (1,5 pk meer dan de vorige CB 600F) in ruime mate waargemaakt. De vermogenswinst van 1,5 pk ten opzichte van de vorige CB 600F is bereikt door een gewijzigde inlaat van het luchtfilterhuis en modificaties aan het ontstekingssysteem. De timing van het binnenste cilinderpaar wordt nu afzonderlijk geregeld ten opzichte van de timing van het buitenste paar.

De motorfiets is verder op de volgende punten verbeterd. Zo is er aandacht besteed aan het brandstofverbruik, de remmen en de algehele handling van de motorfiets. Het zeer kwieke rijkarakter van de CB 600F was voor sommigen iets te hoog gegrepen. De motor voelt nu met zijn 17 voorwiel veel vertrouwder aan zonder overigens aan rijplezier in te leveren. Door het toepassen van een nieuw type transmissiedemper gaat het schakelen nu nog soepeler. De CB 600S wordt leverbaar in de kleuren blauw, zilver en zwart. De prijzen en levertermijnen van al deze motorfietsen zullen tijdens de aanstaande Moto-RAI aan het publiek bekendgemaakt worden. Ridderkerk, 29 september 1999 Honda Nederland B.V., Nikkelstraat 17, 2984 AM Ridderkerk, telefoonnummer 0180-491765.

Deel: ' Honda's millennium modellen '