Amsterdam RAI

Horecava 99

Date: 5-11-98

Horecava 99: compleet voor iedere Horeca-ondernemer en instellingenmanager

'Uitgesproken compleet', dat is het thema waarmee Horecava 99 elke ondernemer in de horecabranche en instellingenwereld, uitnodigt om tussen 4 en 7 januari 1999 Amsterdam RAI te bezoeken. De beurs die ook dit jaar als platform voor de branche mag worden bestempeld, biedt veel nieuws, aantrekkelijke evenementen en is, de horeca eigen, een sociale ontmoetings-plaats. Nieuw zijn dit jaar de Horecava Vacature Bank, het Kwaliteit Arbo en Milieu Paviljoen, de Internationale Culinaire Show voor Topkoks en een groots opgezet evenement voor horecaformules en franchising; het Formule & Franchise Plein.

Projectmanager Robert Melaard kijkt vol vertrouwen uit naar de komende editie. 'Het aantal deelnemers zal rond de 500 liggen en dat betekent dat het Europacomplex van Amsterdam RAI tot de nok toe gevuld zal zijn.' Misschien nog wel belangrijker dan het aantal, is de diversiteit aan deelnemers: 'De exposanten vertegenwoordigen alle segmenten van de horecabranche en instellingenwereld. Daardoor durf ik te beweren dat elke bezoeker de laatste stand van zaken in zijn specifieke segment kan vinden op Horecava 99.'

Formule & Franchise Plein

Trends in de markt zijn op de Horecava altijd duidelijk zichtbaar. Met speciale paviljoens of themapresentaties worden 'hot items' uitgelicht en kunnen bezoekers alle ins en outs te weten komen. Ook dit jaar zijn er diverse onderwerpen die om extra aandacht vragen. Een goed voorbeeld daarvan is het Formule & Franchise Plein. Robert Melaard: 'De toenemende populariteit van franchising, heeft ertoe geleid dat het Formule & Franchise Plein zich heeft ontwikkeld tot een volwassen, zelfstandig evenement binnen het beursconcept van de Horecava. Zo zijn er presentaties van ruim twintig concepten uit de meest uiteenlopende foodsegmenten. Snack-, ijs-, chocola-, pizza-, vis-. koffie- en restaurantformules; er is zowel in de breedte als in de diepte een aanbod dat de mogelijkheden in de markt goed weerspiegelt. Daarnaast is er een Infotheater waar adviesbureaus, brancheverenigingen, banken én exposanten lezingen geven', aldus de projectmanager, die benadrukt dat dit soort initiatieven aangeeft dat de Horecava haar positie als branche-evenement ook in 1999 wil waarmaken.

Horecava Vacature Bank

Hij vervolgt: 'Ook de krapte op arbeidsmarkt laten we op Horecava 99 niet ongemerkt voorbij gaan. Dit actuele onderwerp komt uitgebreid aan bod bij de Horecava Vacature Bank. Hier presenteren zich diverse uitzendorganisaties en werving- en selectiebureaus, maar ook individuele ondernemers. Zo zijn er grotere horecabedrijven en een aantal 5-sterren hotels present. De banen die deze exposanten aanbieden variëren van kok en bedienend personeel tot supervisor en manager. Bovendien kunnen horeca-ondernemers gerichte informatie over personeelswerving krijgen.'

Kwaliteit, Arbo en Milieu Paviljoen

Een ander fenomeen dat om aandacht blijft vragen, is de verscherpte hygiëne-eis, samengevat onder de naam HACCP. 'In de Horecava Branche Barometer, onze jaarlijkse steekproef onder horeca-ondernemers, van zowel 1997 als 1998, staat dit onderwerp op de eerste plaats bij de categorie invloedrijke marktontwikkelingen', licht Melaard toe. 'Voor ons voldoende aanleiding om tijdens Horecava 99 specifiek aandacht te besteden aan kwaliteit, arbo en milieu in een paviljoen.' In het KAM Paviljoen staan onder andere aanbieders van handreinigingssystemen, desinfecterende middelen, thermoboxen, ISO-containers, temperatuur-registratiesystemen, veiligheidsschoenen, maar evenzeer bedrijven die voorlichting geven over bestrijding van en preventie tegen ongedierte en keukenhygiëne in de meest brede zin van het woord. Daarnaast zijn er elke dag lezingen en workshops over HACCP-gerelateerde onderwerpen.

Andere paviljoens tijdens Horecava 99 zijn het Koffie & Thee Paviljoen en het Wijn Paviljoen. Bovendien is er een Engelse en Amerikaanse inzending op de beurs.

Aansprekende wedstrijden

Gewoontegetrouw biedt de Horecava elk jaar enkele nationaal aansprekende wedstrijden. Dit jaar is dat, naast de 16e editie van het Lekkerste Broodje van Nederland en de Convenience Kookwedstrijden, de Internationale Culinaire Show voor Topkoks. Een nieuw evenement in de RAI, dat voorheen internationaal aanzien genoot onder de naam Culinaire Show Twente. Melaard: 'Deze show groeide uit haar jasje en de organisatie vond in Amsterdam RAI een nieuwe partner, waarmee de positie van dit culinaire evenement gewaarborgd kon worden. Net als de Convenience Kookwedstrijden, heeft de Internationale Culinaire Show voor Topkoks een vierdaags programma waarin alle culinaire segmenten en diverse categorieën, van koks tot gastheer, hun culinaire kunnen tonen.'

Horeca Informatie Plein

Voor bezoekers die zich via workshops verder willen verdiepen in recente ontwikkelingen die van belang zijn voor hun ondernemerschap, is er het Horeca Informatie Plein. Horizontaal geprogrammeerd vinden hier vier dagen lang workshops plaats over zeer uiteenlopende onderwerpen. Zo zijn er sessies over Horeca en Internet, de nieuwe interactieve ANWB hotelwijzer, de Horeca Veiligheidsscan, toelichting op de nieuwe collectieve reclamecampagne van het Bedrijfschap Horeca en Catering, de Hygiënecode, adviezen voor startende horeca-ondernemers, maar ook rendementsverbetering, kwaliteitszorg en personeelswerving.

SVH Manifestatie

Vast onderdeel tijdens de afgelopen edities van Horecava is de SVH Manifestatie. Robert Melaard: 'Ook dit jaar is het SVH Onderwijscentrum van de partij met een uitgebreid programma. En Amsterdam RAI acht hun bijdrage van grote waarde. Zij zorgen er met hun opleidingen voor dat de horecabranche, ook in de toekomst, verzekerd is van goed gekwalificeerde mensen.' Naast demonstraties van de SVH Meesterkoks, Meester-gastheren, Wijnmeesters, Meesterschenkers en Meester-ijsbereiders, informeert het Onderwijscentrum de bezoekers over de diverse meestertitels en de route er naar toe. Op de SVH Plaza is volop informatie aanwezig over examens, bedrijfsopleidingen en schriftelijke cursussen. Daarnaast biedt het paviljoen een leerplaatsen databank, informatie over erkenningseisen, de Eregalerij Leerbedrijf van het Jaar, het SVH Internet Café, de SVH Vakboekenservice en het SVH Multicultureel Café.

Andere activiteiten die de SVH Manifestatie omvat, zijn de talloze wedstrijden en verkiezingen die plaatsvinden: Het Nationaal Kampioenschap Jonge Koks in opleiding; Het Nationaal Kampioenschap Jonge Gastheren/-vrouwen in opleiding; de verkiezing Kastelein van de Toekomst; de bekendmaking van de Leerbedrijven van het Jaar, de uitreiking van de Wisselaar Fastfood Trofee en tot slot een symposium over ethiek in de gastvrijheidssector.

Klaar voor je start?!

Speciaal voor aanstormend talent in de horeca is er op donderdag 7 januari de themadag 'Klaar voor je start?!' Deze dag, bedoeld voor bovenbouw-leerlingen uit het horeca- en aanverwante beroepsonderwijs, informeert over alles wat hen te wachten staat als ze straks daadwerkelijk het bedrijfsleven instromen. Door middel van themadiscussies, onder leiding van NCRV-presentator Gregor Bak, workshops, een quiz en een infomarkt wordt het centrale thema van dit jaar 'succesvol ondernemerschap' uitgediept.

De toegankelijke opzet van de programma-onderdelen maakt 'Klaar voor je start?!' niet alleen interessant voor jongeren die voor het horecavak hebben gekozen, maar voor iedereen die zijn professie in de gastvrijheidssector zoekt.

Primeurs

Tot slot zijn er diverse extern georganiseerde activiteiten. 'Het bedrijfschap Horeca en Catering lanceert tijdens de beurs haar nieuwe branche-campagne en ook de kick off van de manifestatie 'Een Eeuw Tafelen in Nederland' vindt op Horecava 99 plaats. Bovendien vindt tegelijkertijd met de beurs voor de bedrijfsrestauratieve- en instellingensector, de managementmanifestatie CaterCare plaats. Het zijn juist dit soort initiatieven die ons de bevestiging geven dat de Horecava hét complete branche-evenement is, ook in 1999!', besluit de projectmanager.

Openingstijden en toegang

Horecava 99 is uitsluitend toegankelijk voor professioneel geïnteres-seerden. De toegangsprijs bedraagt fl. 50,-, maar op uitnodiging is de toegang gratis. Kort voor de beurs worden in enkele horecavakbladen visa meegestuurd die fl. 15,- korting geven op de toegangsprijs. Om de herkenbaarheid van de bezoeker te verhogen wordt tijdens de beurs met gekleurde badges gewerkt. Horecava is in de maanden vóór januari reeds digitaal te bezoeken via de internetsite: www.horecava.nl Omhoog

Deel: ' Horecava 99 compleet voor iedere Horeca-ondernemer '