CHAI SOFTWARE PLATFORM VOOR INTELLIGENTE APPARATEN

Nieuw platform biedt drie nieuwe Chai-producten
en een nieuwe ChaiVM- en ChaiAWT-versie

Amstelveen, 21 oktober 1999 - Hewlett-Packard heeft het Chai Appliance Platform ontwikkeld, een geïntegreerde suite softwareproducten voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie intelligente apparaten. Dit platform laat naast bedrijfssystemen ook information devices gebruikmaken van e-services. Daarnaast biedt het fabrikanten van information devices meer functionaliteit en aanpassingsvermogen om hun producten sneller en tegen lagere kosten op de markt te brengen.

Het HP Chai Appliance Platform is opgebouwd uit 'software-bouwstenen' waarmee apparatuurfabrikanten snel nieuwe functionaliteit in een intelligent apparaat kunnen inbouwen. Het platform bestaat uit bestaande Chai-producten, aangevuld met de volgende nieuwe Chai-producten:

* Chai/e-speak laat intelligente apparaten onderdeel uitmaken van e-services. In het 'Nieuwe Hoofdstuk van het Internet' biedt de combinatie van Chai en e-speak gebruikers direct toegang tot gepersonaliseerde e-services. Daarnaast biedt Chai/e-speak nieuwe omzetmogelijkheden voor fabrikanten, doordat het innovatieve nieuwe kanalen opent voor de verkoop van producten en diensten.

* Chai/OpenView maakt het mogelijk HP OpenView Network Node Manager te gebruiken voor toegang tot en beheer van intelligente apparaten, gebruikmakend van standaard beheer- en Internet-protocollen.
* ChaiFarer is een nieuwe, modulaire, ingebouwde Web-browser waarmee fabrikanten gebruikersinterfaces en schermen kunnen aanpassen aan specifieke gebruikerseisen. ChaiFarer ondersteunt de nieuwste Web-standaarden, zoals XML, HTML en HTTP, authentificatie en populaire grafische afbeeldingssoorten.

Het Chai Appliance Platform omvat de volgende bestaande producten:
* Een nieuwe versie van ChaiVM, een schaalbare virtuele machine voor Java-applicaties. Deze nieuwe versie vergroot de schaalbaarheid van Java-omgevingen en verhoogt de real-time prestaties. ChaiVM 4.0 biedt meer functionaliteit met de toevoeging van nieuwe Java-class libraries, waaronder tekst-, SQL-, beveiligings- en wiskundige libraries. Daarnaast verlaagt het de reactietijd van real-time Java-applicaties naar minder dan 125 microseconde.

* Een nieuwe versie van ChaiAWT (een Abstract Windowing Toolkit) voor het ontwerpen van grafische schermen.

* ChaiServer (een ingebouwde Web-gebaseerde applicatieserver).
* ChaiAppliance Plug and Play (voor standaard intuïtieve netwerken).
* TurboChai.

Hitachi, HP's Thin Client Operation en Siemens gebruiken het Chai Appliance Platform al voor de ontwikkeling van eigen producten. Deze producten komen in het vierde kwartaal van dit jaar op de markt. HP demonstreerde verschillende Chai-producten, waaronder SICOMP van Siemens, op zijn stand op de Embedded Systems Conference '99 in het San Jose Convention Center in San Jose, Californie. Meer informatie over Chai is te vinden op https://www.chai.hp.com.

Informatie over Hewlett-Packard en het Y2K-programma is te vinden op: https://www.hp.nl.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van Internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten. De computer-gerelateerde omzet over het jaar 1998 bedroeg wereldwijd 39,5 miljard dollar. HP is bezig met de oprichting van een aparte organisatie voor de productie van test-en-meetapparatuur, halfgeleiders, medische systemen en apparatuur voor chemische analyses. Deze activiteiten genereerden in 1998 een omzet van 7,6 miljard dollar.

Met 123.000 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar in 1998 is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

(Niet voor publicatie)
Voor meer informatie over dit bericht:
John Wiltschut
john_wiltschut@hp.com

Dit bericht is beschikbaar via https://www.hp.nl/pers; in het Engels via: https://www.newsdesk.com.

Java is in de Verenigde Staten een geregistreerd handelsmerk van Sun Microsystems, Inc.

Deel: ' HP Chai software platform voor intelligente apparaten '