Hewlett-Packard persbericht

HP EN BLUESTONE DEMONSTREREN 'S WERELDS OMVANGRIJKSTE E-COMMERCE SITE

Giga Information Group wijst HP en Bluestone aan als belangrijkste IT-innovators van dit moment.

Amstelveen, 8 januari 1998 - Hewlett-Packard en Bluestone Software hebben de omvangrijkste e-commerce Website ter wereld gerealiseerd. Op basis hiervan zijn de bedrijven door de Giga Information Group tijdens de Emerging Technology Scene Conference in La Quinta (Californië, VS) geselecteerd als de belangrijkste IT-innovators van dit moment.

De site is gerealiseerd op HP-servers onder HP-UX en Windows NT. Als software is gebruik gemaakt van Sapphire/Web van Bluestone, de eerste 100% Java portal-kwaliteit Webserver. Het voor de grote aantallen elektronische transacties benodigde procesmanagement wordt verzorgd door HP Changengine.

Tijdens een demonstratie is aangetoond dat deze configuratie meer dan honderd miljoen hits per dag kan verwerken. Dat is 2.000 maal het aantal hits van amazon.com - s werelds grootste boekhandel op Internet - en achtmaal het aantal hits die de Web-site van de Olympische Winterspelen in Nagano per dag boekte. De laatste site was tot op dit moment wereldrecordhouder.

Met de demonstratie bewijst Java zich als robuuste ontwikkelomgeving voor complexe, bedrijfskritische Internettoepassingen. Bovendien is gebleken dat dezelfde Java-applicaties zonder hercompilatie probleemloos kunnen draaien onder zowel UNIX als Windows NT.

De demonstratie omvatte twee onderdelen. Allereerst is er een server-benchmark uitgevoerd conform de specificaties van de PC Week standaard. Daarbij zijn met Final Exam Webload van PLATINUM technology 2.000 simultane gebruikers gesimuleerd die de site iedere 1½ tot 2 seconde benaderden. De site bevat voorts een compleet virtueel warenhuis met fietsen en fietsonderdelen. De 'schappen' waarin de bezoekers kunnen zoeken naar de gewenste producten zijn niet vastgelegd in statische HTML-pagina's, maar worden dynamisch 'gevuld' vanuit een database. Voor het afrekenen van de bestelde goederen beschikt de site over een uiterst veilig betaalsysteem.

Met het Sapphire/Web platform kunnen snel en betrouwbaar complexe applicaties worden ontwikkeld voor de distributie van goederen en informatie door de gehele organisatie. Het platform laat zich bovendien eenvoudig combineren met traditionele systemen en software. Sapphire/Web geeft controle over alle aspecten van de applicatie-ontwikkeling, de integratie van 'new-age' applicaties met bestaande omgevingen, het beheer van de servers en objecten in het netwerk en ondersteuning van de complete IT-infrastructuur.

Het systeem voor enterprise procesmanagement HP Changengine is ontwikkeld om alle bedrijfsprocessen te beheren. Het systeem beperkt zich niet tot interne processen, maar geeft ook inzicht in en greep op verwante processen die bij partnerbedrijven lopen. HP Changengine is van groot belang als er in de bedrijfsprocessen wijzigingen moeten worden doorgevoerd. Het systeem draagt er toe bij dat veranderingen door het bedrijf en zijn externe partners worden geaccepteerd en doorgevoerd waarbij zo veel mogelijk wordt voortgebouwd op de bestaande infrastructuur, applicaties en technologie.

De Emerging Technology Scene van de Giga Information Group is een forum voor IT-innovatie. Het forum geeft regelmatig presentaties van geselecteerde, hooginnovatieve producten en oplossingen voor een gehoor dat bestaat uit IT-managers en investeerders. Er worden vijf technologiesectoren onderscheiden: desktop, Web, server, netwerk en een 'catch-all' categorie voor bijvoorbeeld multimedia- toepassingen. Meer informatie over de Giga Information Group en de Emerging Technology Scene is te vinden op https://www.gigaweb.com.

Bluestone Software, Inc. richt zich vooral op het bieden van oplossingen voor Enterprise Interaction Management. Met die oplossingen kunnen bedrijven hun bedrijfsapplicaties integreren met een Web-gebaseerde omgeving, waardoor alle informatie-uitwisselingen één logisch en goed beheerbaar geheel worden. Meer informatie over Bluestone en het Sapphire/Web platform is te vinden op https://www.bluestone.com.

Hewlett-Packard is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld. HP is toonaangevend op het gebied van computersystemen, personal computers, printers en supplies, Internet- en intranetoplossingen, communicatie-, test- en meetapparatuur en medische en analytische informatiesystemen. Naast hard- en software levert HP een compleet aanbod IT-services voor middelgrote tot multinationale ondernemingen uit alle sectoren. Wereldwijd bedraagt het aantal medewerkers 124.600. HP realiseerde in 1998 een omzet van 47,1 miljard US dollar. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Dit bericht is in het Engels beschikbaar via: NewsDesk

Windows is in de Verenigde Staten een geregistreerd handelsmerk van Microsoft Corporation.

Windows NT is in de Verenigde Staten een geregistreerd handelsmerk van Microsoft Corporation.

UNIX is een geregistreerd handelsmerk van The Open Group.

Java is in de Verenigde Staten een geregistreerd handelsmerk van Sun Microsystems, Inc.

Deel: ' HP en Bluestone demonstreren e-commerce site '