HP EN NOKIA ONTWIKKELEN MOBIELE INTERNETTOEPASSINGEN

De Wireless Application Protocol Server van Nokia komt beschikbaar voor HP-UX en Windows NT.

Amstelveen, 24 september 1999 - Hewlett-Packard en Nokia gaan gezamenlijk applicaties ontwikkelen op basis van het Wireless Application Protocol (WAP) van Nokia. Daarmee krijgen gebruikers de beschikking over tal van Internetfaciliteiten op draadloze, mobiele apparatuur zoals GSM-telefoons en palmtopcomputers.

De samenwerking houdt ook in dat Nokia zijn WAP Server software zal uitbrengen in een versie voor zowel HP-UX als Windows NT. HP zal deze software over de hele wereld verkopen en ondersteunen.

De HP 9000 L-klasse Enterprise Serversystemen, zijn als eerste volledig voorbereid op WAP-toepassingen. Met deze gunstig geprijsde bedrijfsservers brengt HP de voor bedrijfskritische toepassingen noodzakelijke betrouwbaarheid en continuïteit ook onder handbereik van kleine en middelgrote ondernemingen. Dankzij de WAP-faciliteiten kunnen dergelijke bedrijven al direct inspelen op de mogelijkheden van de nieuwste technologie.

Nokia en HP zullen de Nokia WAP Server ook geschikt maken voor alle andere HP 9000 en HP NetServer systemen. Daardoor kan HP complete e-commercetoepassingen leveren, inclusief de bijbehorende expertise, beveiligingsvoorzieningen en waarborgen voor continuïteit.

Beveiliging
De eerste WAP-toepassing die beschikbaar zal komen betreft een oplossing voor e-mail. Die is gebaseerd op HP OpenMail. Gebruikers van dit systeem kunnen extra beveiligingsniveaus toevoegen met HP Praesidium VirtualVault, een Web-server beveiligingsplatform dat door het Amerikaanse ministerie van defensie is gewaardeerd met de B-status op het gebied van betrouwbaarheid. De Nokia WAP Server is bovendien al in de eerste versie uitgerust met de Wireless Transport Layer of Security (WTLS) waarmee draadloze communicatie tussen de server en mobiele apparatuur vèrgaand wordt beveiligd.

Informatie over Hewlett-Packard en het Y2K-programma is te vinden op: www.hp.nl.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van Internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten. De computer-gerelateerde omzet over het jaar 1998 bedroeg wereldwijd 39,5 miljard dollar. HP is bezig met de oprichting van een aparte organisatie voor de productie van test-en-meetapparatuur, halfgeleiders, medische systemen en apparatuur voor chemische analyses. Deze activiteiten genereerden in 1998 een omzet van 7,6 miljard dollar.

Met 123.000 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar in 1998 is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

(Niet voor publicatie)
Voor meer informatie over dit bericht:
John Wiltschut
john_wiltschut@hp.com

Dit bericht is beschikbaar via www.hp.nl/pers; in het Engels via: www.newsdesk.com.

Deel: ' HP en Nokia ontwikkelen mobiele internettoepassingen '