EERSTE HERSCHRIJFBARE DVD+RW DRIVE

Amstelveen, 31 mei 1999 - Hewlett-Packard, marktleider in CD-Rewritable (CD-RW) drives, introduceert de eerste herschrijfbare DVD-drive die gebruikmaakt van DVD+RW-technologie: de HP DVD Writer 3100i. Met het toenemende gebruik van multimedia stijgt de vraag naar diskruimte. DVD+RW-media bieden veel ruimte voor weinig geld. Zakelijke en privé PC-gebruikers kunnen met één enkele DVD-disk omvangrijke documenten maken, verspreiden, opslaan en openen. De nieuwe Writer is snel, leest alle soorten media en is eenvoudig in gebruik.

Betere compatibiliteit
DVD+RW disks lijken erg op CD's. Andere herschrijfbare DVD-formaten, zoals DVD-RAM, gebruiken een media-cartridge en kunnen niet door DVD-ROM drives gelezen worden zonder de drive aan te passen voor de specifieke cartridge of de cartridge te verwijderen (wat ten koste gaat van de integriteit van de gegevens op de disk). De HP DVD Writer 3100i kan probleemloos DVD-ROM's, film-DVD's, CD-RW's, CD-Recordables (CD-R), CD-ROM's en muziek CD's lezen. DVD-ROM drives kunnen na een zeer geringe investering ook DVD+RW-disks lezen. HP werkt samen met DVD-ROM- en chipfabrikanten om producten te ontwikkelen en aan te passen voor de nieuwe DVD+RW-mogelijkheden.

IDC verwacht dat het aantal verkochte DVD-ROM drives zal toenemen van 6,1 miljoen in 1990 tot 19,2 miljoen in 1999. Gezien deze toename verwacht HP dat ook de markt voor DVD+RW sterk zal groeien.

Veel ruimte voor weinig geld
De nieuwe HP DVD Writer 3100i leest van en schrijft op DVD+RW-disk met 3,0 GB opslagruimte. Dat is evenveel als 100 minuten digitale video van hoge kwaliteit of 2000 gewone diskettes. Per megabyte zijn DVD+RW-media veel goedkoper dan andere opslagmogelijkheden.

Snel
Deze interne SCSI drive leest en schrijft DVD+RW-media met snelheden tot 1,25X (DVD-RAM drives leveren momenteel snelheden van 1X). Dit komt neer op 1,7 MB/s of 11X CD-RW-schrijfsnelheid. De drive maakt gebruik van CAV (Constant Angular Velocity), wat de DVD+RW technisch gezien een voorsprong geeft op de DVD-RAM.

Eenvoudig in gebruik
Direct DVD software van Adaptec wordt standaard bij de HP DVD Writer 3100i geleverd. Hiermee kunnen gebruikers heel eenvoudig, direct vanuit Microsoft Windows Explorer, bestanden op DVD-disk zetten. Ook kunnen ze met Direct DVD bestanden vanuit andere applicaties direct naar DVD-disk wegschrijven.

De HP DVD Writer 3100i wordt in het najaar op de Nederlandse markt verwacht. De verwachte prijs in de winkel zal op circa fl. 1500,- inclusief BTW komen.

Telefoonnummer voor eindgebruikers voor vragen over producten, aanvragen van documentatie en informatie over verkooppunten: 020 - 547 66 66.

Informatie van Hewlett-Packard is te vinden op: www.hp.nl.

Hewlett-Packard levert één van de breedste productportfolio's op het gebied van informatie-technologie. Naast computersystemen heeft HP software, randapparatuur, complete Internet- en intranetoplossingen, communicatieproducten en test- en meetapparatuur. Met 123.000 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

(Niet voor publicatie)
Voor meer informatie over dit bericht en voor het aanvragen van fotomateriaal:
Antoinette Bendijk
antoinette_bendijk@hp.com

Dit bericht is beschikbaar via www.hp.nl/pers; in het Engels via: www.newsdesk.com.

Deel: ' HP introduceert eerste herschrijfbare dvd+rw drive '