Hewlett-Packard persbericht

HP NEEMT LINUX OP IN INTERNETSTRATEGIE

Alliantie met Red Hat levert de juiste expertise voor toepassing van Linux op HP NetServers en IA-64 systemen.

Amstelveen, 2 maart 1999 - Hewlett-Packard biedt de gebruikers van HP NetServer systemen volledige ondersteuning van Linux. Het bedrijf is daartoe een alliantie aangegaan met Red Hat, één van de grootste Linux-experts ter wereld.

Het belang van het besturingssysteem Linux neemt snel toe. Werd Linux van oorsprong vooral gebruikt als basis voor Internet-applicaties, meer en meer vindt men het nu ook terug op systemen voor commerciële bedrijfsapplicaties.

HP zal allereerst zijn HP NetServer LPr geschikt maken voor Red Hat Linux V. 5.2. Daarna zal Linux ook worden geleverd op de HP-systemen die zijn gebaseerd op de IA-64 architectuur. Uiteindelijk zal de gehele serie HP NetServers ondersteuning bieden aan Linux.

De HP NetServer LPr biedt een ruimtebesparende, snelle server-oplossing voor Internet Service Providers (ISP's) en IT-afdelingen die een intranet beheren. De server beschikt over één of twee Intel Pentium II processors op 400 of 450 MHz, twee 'hot swap' harde schijven en maximaal 1 Gb geheugen.

De divisie Global Integration and Installation Operation (GIIO) van HP verzorgt de installatie, configuratie en technische ondersteuning van de Linux-systemen. Binnen het HP Covision Internet Solutions Program wordt inmiddels al gewerkt aan complete Internetoplossingen op basis van Linux. Om daarbij direct te kunnen beschikken over de beste experts op dat gebied, is Red Hat als partner in het Covision Program opgenomen.
Het Covision Program zal de komende maanden worden uitgebreid met andere toonaangevende applicatie- en marketingexperts, system integrators en ISP's die de verdere ontwikkeling van technologie en diensten rond Linux gezamenlijk ter hand nemen. Eén van de eerste tastbare resultaten van Covision is de ondersteuning van Linux door HP Firehunter, een reeks oplossingen voor Internet service-management. Met HP Firehunter kunnen Internetdiensten zodanig betrouwbaar worden beheerd, dat de beschikbaarheid daarvan in Service Level Agreements (SLA's) schriftelijk kan worden gewaarborgd.

Hewlett-Packard levert één van de breedste productportfolios op het gebied van informatie-technologie. Naast computersystemen heeft HP software, randapparatuur, complete Internet- en intranetoplossingen, communicatieproducten en test- en meetapparatuur. Met 124.600 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Dit bericht is in het Engels beschikbaar via: NewsDesk

Deel: ' HP neemt Linux op in Internetstrategie '