HP 9000 N-KLASSE LAAT CONCURRENTEN VER ACHTER ZICH

Midrange server van HP breekt alle records in benchmark

Amstelveen, 21 maart 2000 - Hewlett-Packard presenteert recordresultaten voor zijn HP 9000 N-klasse Enterprise Servers met nieuwe PA-8600 processor. Drie van de uitgevoerde tests, SPECjvm, SPECint en SPECfp, vormen de wereldstandaard voor het meten en vergelijken van prestaties in internet- en andere zware omgevingen.

Voor een SPEC-evaluatie voeren onderzoekers een verscheidenheid aan tests uit met verschillende processorconfiguraties. SPECint95 meet het integer prestatieniveau, de SPECfp95 meet floating-point prestaties en de SPECjvm98 meet de snelheid en efficiëntie van een Java Virtual Machine (JVM).

De HP N-klasse server brak in de benchmark verschillende records en liet mededingers ver achter zich. De N-klasse behaalde een SPECint95-resultaat van 41,4. Hiermee versloeg HP IBM met 63 procent en Sun met 110 procent. De server behaalde een SPECfp95-resultaat van 58,8. En streefde wederom IBM en Sun voorbij. Op de SPECjvm98 scoorde de HP 9000 N-klasse 60,1. Deze score is 75 procent hoger dan de score van Sun en 33 procent hoger dan de score van IBM (zie onderstaande tabel).

HP IBM SUN
SPECjvm98 60,1 45,3 34,3
SPECint95 41,4 25,3 19,7
SPECint_rate 95 @ CPU's 2904 966 1272
SPECfp95 58,8 50,9 57,7
SPECfp_rate95 2372 1935 1956

Doorslaggevend voor het substantiële prijs/prestatie-voordeel van de N-klasse server is de kracht en efficiëntie van de PA-8600 processor. Deze verhoogt de doorvoersnelheid van elke CPU in het systeem en hierdoor de snelheid waarmee data wordt verwerkt. Daarbij biedt de N-klasse high-end betrouwbaarheid, beschikbaarheid en beveiliging. Het onlangs uitgebreide geheugen en de verhoogde I/O-capaciteit maken complexe hardware-upgrades overbodig bij toekomstige verhoging van de belasting of bij het beschikbaar komen van de nieuwste processors.

De N-klasse biedt instant Capacity on Demand (iCOD). Hiermee kunnen gebruikers extra processors activeren op momenten dat dit nodig is en daarmee onvoorspelbare belastingen opvangen. Daarnaast ondersteunt de N-klasse zowel PA-RISC als IA-64 processorarchitecturen. Internet-, zakelijke en technische gebruikers kunnen dus niet alleen optimaal inspelen op wisselingen in werkdruk, maar beschikken ook over alle technologie die ze nodig hebben voor toekomstige ontwikkelingen.

Informatie over Hewlett-Packard is te vinden op: https://www.hp.nl.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke gebruikers en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten. HP introduceert Agilent Technologies als een onafhankelijk bedrijf medio 2000. Agilent is HP's organisatie voor de productie en verkoop van test-en-meetapparatuur, halfgeleiders, medische systemen en apparatuur voor chemische analyses. Agilent is marktleider in verschillende marktsegmenten

HP heeft 85.400 werknemers in dienst en behaalde in 1999 een omzet van circa 42,4 miljard dollar. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. De omzet van Hewlett-Packard Nederland bedroeg in 1999 ruim 2 miljard gulden. De omzet van Agilent Technologies in Nederland bedroeg in 1999 circa 175 miljoen gulden.

(Niet voor publicatie)
Voor meer informatie over dit bericht:
Ingrid Lamandassa
ingrid_lamandassa@hp.com

Dit bericht is beschikbaar via https://www.hp.nl/pers; in het Engels via: https://www.newsdesk.com.

PA-RISC staat voor Precision Architecture Reduced Instruction Set Computing Java is in de Verenigde Staten een geregistreerd handelsmerk van Sun Microsystems, Inc.

Deel: ' HP presenteert recordresultaten 9000 N-klasse Servers '