Hewlett-Packard persbericht

HP VERLAAGT KOSTEN VOOR REPARATIE VAN GSM-TELEFOONS

Voordelig teststation stelt technici op lokale servicepunten in staat toestellen op moduleniveau te repareren

Amstelveen, 27 januari 1999 - Door het explosief toenemende gebruik van GSM-telefoons krijgen servicepunten steeds meer defecte toestellen ter reparatie retour. Om de technici te ondersteunen bij het verwerken van die groeiende aantallen, heeft Hewlett-Packard een teststation voor mobiele telefoons geïntroduceerd. Het instrument biedt meetfuncties die reparatie op moduleniveau mogelijk maken. De prijs is vergelijkbaar met die van een conventionele, eenvoudige goed/fout-tester.

Met de HP E6392A GSM testset kunnen GSM-service- en reparatiebedrijven naar verwachting een stuk efficiënter werken. Het systeem stelt hen in staat een groter deel van de reparatietaken bij lokale servicepunten onder te brengen. Volgens HP kunnen servicetechnici in ongeveer een half uur leren hoe zij met de GSM-tester moeten omgaan. Daarna kunnen ook zij nadere diagnoses stellen en op moduleniveau defecten herstellen. Voor de onderneming betekent dit een vergroting van de reparatiecapaciteit en van de doelmatigheid van het servicenetwerk als geheel.

De HP E6392A GSM testset is van toegevoegde waarde naast de geavanceerde HP 8922-tester. Deze wordt op centrale reparatieafdelingen ingezet voor testen en analyseren op componentniveau. Samen bieden deze instrumenten een complete teststrategie voor GSM-toestellen.

Veelzijdige verzameling meetfuncties
De HP-tester voorziet in uitgebreide, automatische GSM-metingen. Dat versnelt de eerste controle van binnenkomende apparaten. Er kan volledig worden getest op GSM900-, E-GSM- en DSC1800-specificaties, zodat technici voor bijna alle mobiele toestellen met een enkel instrument toe kunnen. Daarbij kunnen zij de oorzaak van het probleem lokaliseren tot op mechanisch of module-niveau. Na het vervangen van de betreffende module kan het gerepareerde toestel weer worden afgeregeld.

Tot de meetfuncties behoren controle van het opgenomen gelijkspanningsvermogen en diverse zend- en ontvangstmetingen. In aanvulling op deze foutzoekvoorzieningen zijn opties als asynchroon testen, spectrumanalyse en een signaalgenerator beschikbaar. De meetresultaten zijn nauwkeurig en herhaalbaar. Zo bepaalt de GSM-tester het piek-zendvermogen met een afwijking van minder dan 0,6 dB. Daarmee kunnen servicetechnici precies het uitgangsvermogen van de zendtrap in een GSM-toestel meten.

Gemakkelijk te gebruiken en te onderhouden
Door zijn intuïtieve gebruikersinterface en de mogelijkheid om voor-geprogrammeerde testen van een PC-geheugenkaart te lezen, laat het instrument zich gemakkelijk configureren en bedienen. Technici kunnen verschillende testsituaties op zo'n kaart opslaan, waarna deze eenvoudig in de tester kunnen worden geladen. Ook zal HP nieuwe versies van de programmatuur in de GSM-tester via deze PCMCIA-kaartjes distribueren.

Tot de optionele accessoires voor de GSM-tester behoren RF-kabels, voedingen, koppelingen, test fixtures, test-SIM's en een afgeschermde behuizing voor het meten in open ruimten met veel stoorsignalen.

Hewlett-Packard levert één van de breedste productportfolios op het gebied van informatie-technologie. Naast computersystemen heeft HP software, randapparatuur, complete Internet- en intranetoplossingen, communicatieproducten en test- en meetapparatuur. Met 124.600 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Dit bericht is in het Engels beschikbaar via: NewsDesk

Deel: ' HP verlaagt kosten reparatie gsm-telefoons '