HP VERSTERKT OPEN-SOURCE BELEID VOOR LINUX

Hewlett-Packard ontsluit broncode van e-speak en OpenMail voor de Open-Source community en biedt infrastructuur voor Linux training van IT-professionals.

Amstelveen, 17 augustus 1999 - Hewlett-Packard breidt zijn Open-Source strategie voor de Linux community verder uit. Zo zullen de sources van de in HP's e-speak en OpenMail gebruikte technologieën naar Linux worden overgezet en voor verdere ontwikkeling openbaar gemaakt. HP stelt bovendien de broncode van zijn uitbreidingen op de veelgebruikte Squid proxy-caching software ter beschikking aan Linux ontwikkelaars. De uitbreidingen van HP versnellen het laden van complexe Web-pagina's aanzienlijk zodat providers significant op kosten kunnen besparen.
Deze en meer dan 1.500 andere Open-Source HP-UX tools zijn verkrijgbaar via HP's HP-UX Porting Archive Centre in Liverpool (UK).

HP stelt al sinds 1997 eigen programmatuur ter beschikking aan de Linux community. Eén van de eerste tools waarvan de sources openbaar zijn gemaakt is de HP-UX debugger.

Doordat Linux zich steeds sterker profileert als professioneel platform voor algemene toepassingen, Web-applicaties en e-commerce is de beschikbaarheid van getrainde systeembeheerders en -managers cruciaal. HP heeft daarom een opleidingsmodel ontwikkeld waarin een groot aantal thema's en onderwerpen is ondergebracht die zijn gericht op uiteenlopende expertiseniveaus. Deze opleidings- en trainingsfaciliteiten zijn beschikbaar via 280 HP Partner Education centers over de gehele wereld terwijl ook is voorzien in e-training via HP's IT Resource Center op het Web.

Om de wereldwijde ontwikkelingen van Linux en daarop gebaseerde tools en applicaties beheerbaar te houden, nam HP samen met O'Reilly & Associates al eerder het initiatief voor de Web-site SourceXchange.com. Deze site vereenvoudigt de zakelijke relatie tussen Linux-ontwikkelaars en hun opdrachtgevers en zorgt ervoor dat ontwikkelaars voor hun werk worden betaald. Bij de acceptatie van software behoort een 'peer review'-proces, waardoor de kwaliteit en voorspelbaarheid van Linux-software projecten aanzienlijk worden verbeterd.

Informatie van Hewlett-Packard is te vinden op: www.hp.nl.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van Internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten. De computer-gerelateerde omzet over het jaar 1998 bedroeg wereldwijd 39,5 miljard dollar. HP is bezig met de oprichting van een aparte organisatie voor de productie van test- en meetapparatuur, halfgeleiders, medische systemen en apparatuur voor chemische analyses. Deze activiteiten genereerden in 1998 een omzet van 7,6 miljard dollar.

Met 123.000 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen, waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

(Niet voor publicatie)
Voor meer informatie over dit bericht:
John Wiltschut
john_wiltschut@hp.com

Dit bericht is beschikbaar via www.hp.nl/pers; in het Engels via: www.newsdesk.com.

HP-UX versie 10.20 en later en HP-UX versie 11.0 en later (zowel in 32- als 64-bit configuratie) op alle HP 9000 computersystemen zijn OpenGroup UNIX 95 merkproducten.

UNIX is een geregistreerd handelsmerk van The Open Group.

Deel: ' HP versterkt open-source beleid voor Linux '