Ingezonden persbericht

Datum : Wageningen, 31 januari 2013

Mensenrechten onder vuur

Wageningen - Het Comité 4 en 5 mei Wageningen organiseert in samenwerking met de Wageningen Universiteit en het College voor de Rechten van de Mens de "Human Rights College Tour" (HRCT). De HRCT is een reeks van lezingen rondom het thema "Kunnen mensenrechten de wereld veranderen of moeten de mensenrechten worden veranderd?". De lezingen vinden plaats op 13, 20, 27 februari en 6 maart in de Leeuwenborch van de Wageningen Universiteit aan de Hollandseweg 1 te Wageningen en zijn vrij toegankelijk. Studenten kunnen deze reeks ook als vak volgen.

Vooraanstaande sprekers vanuit politiek, bedrijfsleven, praktijk en recht geven lezingen met brandende onderwerpen rond mensenrechten. Bijzonder trots is de organisatie over de samenwerking met het College voor de Rechten van de Mens, dat op iedere avond een referent inzet.

Gedurende vier avondsessies, zullen fundamentele vragen over de huidige mensenrechtensituatie worden beantwoord en worden actuele trends en ontwikkelingen geanalyseerd. Wat betekent de mensenrechten voor de overheden, maatschappelijke organisaties en bedrijven van vandaag? Hoe zijn deze verankert in het rechtssysteem en hoe komen deze in de praktijk? Zijn de mensenrechten nog actueel of moeten deze weer aangepast worden aan de uitdagingen van vandaag? Bekende sprekers zoals Egbert Myjer (voormalig rechter van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens), Laurien Koster (voorzitter van het College voor de Rechten van de Mens), Kathalijne Buitenweg (oud-Europarlementariër), Lars van Troost (Amnesty International) en Mariëtte van Huijstee (SOMO) zullen deze onderwerpen van verschillende kanten belichten.

Kijk voor meer informatie en alle sprekers op de website van de HRCT: www.peaceconference.org/human_rights_college_tour. 'Like' en discussieer mee via de facebook-pagina www.facebook.com/humanrightscollegetour en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.
Deelname is geheel gratis. Aanmelding via de website is verplicht in verband met de beperkte capaciteit.

Noot voor redacties

Deel: ' HRCT lezingen over mensenrechten '