DE TOEKOMST VAN HET OPENBAAR VERVOER

Zondag 26 september a.s. vinden twee HTM-manifestaties plaats. De eerste is een discussiebijeenkomst over de (verre) toekomst van het openbaar vervoer, die wordt gehouden in de Centrale Bibliotheek aan het Spui (vóór het nieuwe stadhuis). HTM-directeur ir. K.E. Heijers en Sjaak Bral zullen hier inleidingen houden over de (verre) toekomst van het openbaar vervoer, waarna een discussie plaatsvindt onder leiding van Edvard Niessing. Aan deze discussie zal worden deelgenomen door Jan van Male, voorzitter van de Haagse afdeling van ROVER, de reizigersor-ganisatie voor het openbaar vervoer. De bijeenkomst is gratis, begint om 15.00 uur en wordt besloten met een drankje. Belangstellenden wordt verzocht zich telefonisch aan te melden bij HTM (070) 3848534. In de Centrale Bibliotheek zijn verder op dezelfde dag de volgende activi-teiten: 13.30 - 14.30 uur: voorlezen voor kinderen in een bus; 14.00 - 15.00 uur: conservatorium-musici brengen lichte klassieke muziek en 14.30 tot 15.30 uur: kindervoorstelling door Paul Middellijn (deze voorstelling kost f 2,50).

75 jaar HTM-bussen

Op de Fruitweg en in de directe omgeving hiervan organiseren Haags Bus Museum en HTM tussen 12.00 en 16.00 uur een show van antieke en moderne bussen, een businfomarkt, rondritten met antieke bussen en lessen in busrijden. Verder is er open huis in de moderne nieuwe buswerkplaats. Tevens vindt een presentatie van rolstoelbussen plaats. HTM-Specials laat haar moderne materieel zien alsmede een cabrioletbus en een Parijse stadsbus met open achterbalkon. Bij HTM-Specials vindt een tombola plaats met enige busreizen als prijs. Ook is het deze dag mogelijk met speciale korting te boeken. Naast HTM-Specials is HTM Wagenpark Service gevestigd. Hier worden de HTM-bussen onderhouden. Deze gloednieuwe werkplaats, die sinds februari dit jaar het oude gebouw aan de Viaductweg vervangt, is deze dag voor het eerst open voor publiek. Hier worden diverse demonstraties gegeven, zoals het optillen van een bus met een luchtkussen en carrosserie- en schilderwerkzaam-heden. Ook kan het volautomatische onderdelenmagazijn worden bezich-tigd. In de werkplaats wagen twee monteurs een poging om de motor uit een bus te halen in de recordtijd van 4 uur. In de straten rond de werkplaats rijden HTM-lesbussen waarmee het publiek zelf kan rijden. Speciaal voor kinderen rijdt een bus door de wasmachine en is er een stadsbus uit Luik(B) met daarin een modelspoorbaan. De nieuwe fietsbuslijn 56 naar Zoetermeer wordt deze dag speciaal in het zonnetje gezet. Om 13.00 uur wordt naast de werkplaats HTM bus 485 door HTM overgedragen aan het Haags Bus Museum, dit als cadeau bij het 20-jarig bestaan van deze Stichting. Bij deze overdracht speelt TV-presentator Edvard Niessing een rol. Welke deze is blijft een verrassing. Tussen de busmanifestatie en de Centrale Bibliotheek rijden van 12.00 tot 16.00 uur gratis museumbussen.

Deel: ' HTM-manifestatie 'De toekomst van het openbaar vervoer' '