Gemeente Amersfoort

14 april 1999

Primeur in Nederland: huishoudwater en drinkwater voor Vathorst

Als alles goedgaat, krijgt Vathorst twee soorten water: drinkwater en huishoudwater. Een dubbel waterleidingnet moet er straks voor zorgen dat de watersoorten bij de huizen komen. Het project zal uniek zijn in Nederland. Alleen op kleine schaal is pas geëxperimenteerd met een dubbel waterleidingnet. Door het gebruik van huishoudwater mogelijk te maken, kan op het drinkwaterverbruik vijftig procent worden bespaard.

Doel van het systeem is om minder grondwater te gebruiken. Voor het huishoudwater wordt oppervlaktewater gebruikt dat anders uit het gebied naar de randmeren zou stromen. "Het is toch zonde om dat dure drinkwater te gebruiken voor de was, het besproeien van tuinen en het wassen van de auto", aldus wethouder T. de Man van onder andere milieu. "Je moet huishoudwater ook niet zien als vuil water. Het wordt wel degelijk schoongemaakt en je kunt het zelfs drinken. Alleen geeft het waterleidingbedrijf er niet dezelfde garantie voor als voor drinkwater. Dat is gegarandeerd tot het moment dat het uit de kraan komt. Huishoudwater voldoet bacteriologisch niet aan de eisen voor drinkwater. Maar het is dus niet zo dat mensen in Vathorst hun was gaan doen met vuil water".

Er kan nog een kink in de kabel komen: als de gemeente verplicht wordt extra grondwaterbelasting te betalen. In dat geval wordt het plan te duur.

De ontwikkeling van het waterproject is in handen van Waterleidingmaatschappij Midden-Nederland en het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst waarin ook de gemeente zitting heeft.

Deel: ' Huishoudwater en drinkwater gescheiden in Amersfoort '