Hummingbird vergroot OLAP-functionaliteit van BI/Suite

BI/Analyze 5.0, een nieuwe versie van de geavanceerde OLAP-applicatie, biedt unieke off-line analyse-faciliteiten en ondersteuning voor Microsoft's OLE DB for OLAP.

Toronto, Ontario (Canada), december 1998 - Hummingbird Communications Ltd., een toonaangevend ontwikkelaar van ondernemingssoftware, is begonnen met het uitleveren van BI/Analyze 5.0, de nieuwste versie van zijn OLAP-client. BI/Analyze (vroeger bekend als Hummingbird PaBLO) wordt aangeboden als zelfstandige OLAP-client en als onderdeel van de Hummingbird BI/Suite.

De ondersteuning van BI/Analyze voor de API van Microsoft, OLE DB for OLAP, maakt verbindingen mogelijk met multidimensionele databases, zoals de OLAP-services van Microsoft SQL Server 7 en andere met OLE DB for OLAP benaderbare bronnen, zoals SAP Business Warehouse, NCR TeraCube en WhiteLight. Deze nieuwe verbindingen vormen een aanvulling op de bestaande ondersteuning uit voorgaande versies voor Hyperion (voorheen Arbor) Essbase (door meer dan 2000 ondernemingen in gebruik), Informix MetaCube en IBM DB2 OLAP Server. Deze brede keus aan connectiviteitsopties geeft klanten maximale flexibiliteit bij het ontwikkelen van data warehouse- en data mart-oplossingen.

Uniek bij OLAP-applicaties is de mogelijkheid van BI/Analyze om ook off-line 'cubes' te kunnen analyseren en de data te actualiseren bij elke verbinding met de databron. Hummingbird heeft deze functionaliteit Mobile OLAP genoemd. Bovendien kunnen databasebeheerders de krachtige 'kubusconstructie-machine' van BI/Analyze gebruiken om plakken van de kubussen aan de serverzijde af te snijden en ze als decentrale kubussen op te slaan. De vele mogelijkheden van BI/Analyze gaan aanzienlijk verder dan die van de gebruikelijke (R)OLAP-producten voor multidimensionele databases. Voor mobiel gebruik zijn de off-line analysefuncties een aanwinst van grote praktische betekenis. Snelheid en verschaalbaarheid bij het manipuleren met '(meta)cubes' zijn absolute vereisten voor het werken met de gedurig groeiende datastromen van vandaag. Daarbij is flexibiliteit en het vermogen informatie vanuit meerdere perspectieven te bezien, zelfs zonder direct met de database verbonden te zijn, een ongekend voordeel.

BI/Analyze maakt deel uit van de BI/Suite, Hummingbird's 'business intelligence'-oplossing, die eindgebruikers in staat stelt informatie, opgeslagen in transactionele databases, data marts en data warehouses, te benaderen en te analyseren, zowel direct op de PC als via Internet. Naast BI/Analyze bestaat de BI/Suite uit BI/Query (een informatie-zoek- en rapportage-applicatie voor ondernemingen), BI/Web (een echte 'thin client'-oplossing voor het uitvoeren van zoek- en rapportage-opdrachten via het web) en BI/Broker (een applicatieserver voor agendering, planning, beveiliging, distributie, de doorgifte van meldingen en gecentraliseerde administratie-services voor alle ondernemingsapplicaties van Hummingbird). BI/Suite biedt organisaties een complete, geïntegreerde oplossing voor database- en transactionele toepassingen tegen de laagste gebruikskosten.

Verkrijgbaarheid en prijzen BI/Analyze is vanaf heden leverbaar voor US $695 per gebruikersinstallatie.

Over Hummingbird Hummingbird Communications Ltd. ontwikkelt hoogwaardige internetwerk- en document-distributie-software voor snelle datatoegang. De producten van Hummingbird worden over de hele wereld verkocht en ondersteund door geautoriseerde wederverkopers in meer dan 40 landen. Het bedrijf is gevestigd in North York, Ontario, Canada en heeft kantoren in Mountain View (Californië), Washington DC, Raleigh (North Carolina), Sydney (Australië), Geneve (Zwitserland), München (Duitsland), Parijs (Frankrijk) en Maidenhead (Groot-Brittannië), Wavre (België). Nadere informatie over Hummingbird is te verkrijgen op Internet, https://www.hummingbird.com

Hummingbird Communications België/Luxemburg, Eric Vandenbussche, tel: (+32) 10 - 225256, e-mail: Eric.Vandenbussche@Hummingbird.com

Distributeur van BI-producten Hummingbird in Nederland: Syn-T-sys, Bert Oosterhof, tel: (+31) 30 - 6082083, e-mail: oosterhof@syn-t-sys.nl

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Jos van den Berg/Arie Kleijn Communicatie C.V., Ruud Koerts, tel: (+31) 70 - 3512464, email: RKoerts@berg-kleijn.nl Hummingbird Communications Ltd., Hervé Davaine, tel: (+33) 141316666, email: herve@hcl.fr