Huurprijs kamers stijgt wederom in Groningen

GRONINGEN, 20081015 -- Uit onderzoek van Kamernet.nl is gebleken dat de gemiddelde huurprijzen van kamers in Groningen wederom gestegen zijn ten opzichte van een jaar geleden (4,7 procent), terwijl het aanbod van kamers ook stijgt (met ruim 10,3 procent). Het aanbod van nieuwe kamers is weliswaar toegenomen ten opzichte van vorig jaar, maar vertoont toch een aanhoudende daling sinds juni dit jaar.

Huurprijs kamers Groningen stijgt met 4,7 procent
Uit onderzoek van Kamernet.nl blijkt dat de gemiddelde huurprijzen van aangeboden kamers in Groningen een stijging van 4,7 procent vertoont ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De gemiddelde huurprijs komt hierdoor uit op 331 euro, wat ook het gemiddelde was in de maand juli 2008. De huurprijs van kamers in Groningen is minder hard gestegen als het landelijk gemiddelde (8,4 procent) en ligt met ruim 18 euro onder het landelijk gemiddelde (349 euro).

[grafiek vraagprijs]

Aanbod kamers stijgt met 10,3 procent
Het aantal nieuw aangeboden kamers is in de maand september gestegen met 10,3 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Sinds juni 2008 is sprake van een aanhoudende daling in nieuw aangeboden kamers in Groningen.

[grafiek aanbod]

Vierkante meter prijzen blijven gelijk
De vierkante meter prijzen komen in de maand september uit op hetzelfde bedrag (17,18 euro) als september vorig jaar. Het aantal vierkante meter stijgt wel met 4,8 procent ten opzichte van vorig jaar.

Gewenste huurprijs 430
De maximale huurprijs die kamerzoekenden dit jaar over hebben voor een nieuwe kamer in Groningen is flink gestegen ten opzichte van de gewenste huurprijs in dezelfde periode vorig jaar, namelijk met 50 euro (13,2 procent). Hiermee ligt de gewenste huurprijs flink (99 euro) boven de gemiddelde huurprijs die verhuurders vragen (331 euro).

Over Kamernet.nl
Kamernet.nl is de grootste kamer website van Nederland. Huurders en verhuurders hebben rechtstreeks contact met elkaar. De site is mede populair omdat deze zeer transparant en eenvoudig werkt. Inschrijven is gratis, het verhuren van een kamer kost niets en een kamerzoekende betaalt pas wanneer hij wil reageren op een kamer.

Doorlopend voeren wij onderzoek uit binnen onze grote database van kamers en onze klanten doelgroep: kamerzoekers en kamerverhuurders, om meer inzicht in de ontwikkelingen van de kamermarkt te krijgen zodat we onze dienstverlening verder kunnen optimaliseren.

Historie:
Eind 1999 is Kamernet.nl opgericht door twee voormalige studenten aan de Hogeschool Utrecht die zelf woonruimte zochten tijdens hun studietijd en niet jarenlang op een wachtlijst wilden staan. Inmiddels heeft de site al ruim 350.000 studenten aan een kamer geholpen. Elke maand worden ruim 7.000 kamers aangeboden op de site. In 2007 werd www.kamernet.nl meer dan 7,5 miljoen keer bezocht door bijna 2,2 miljoen unieke bezoekers. Kamernet.nl is onderdeel van Direct Wonen NV (www.directwonen.nl).

Marktrapporten:
Op het blog van Kamernet.nl, blog.kamernet.nl , zijn alle marktrapporten terug te vinden. Het complete rapport van de kamermarkt van Nederland is terug te vinden op blog.kamernet.nl/2008/10/15/Kamermarkt+Groningen+September+2008.aspx. Van de grootste 8 steden van Nederland is op blog.kamernet.nl eenzelfde marktrapport aanwezig.

Deel: ' Huurprijs kamers stijgt wederom in Groningen '