HYPERION OP WINST GEDURENDE VIERDE KWARTAAL

Sunnyvale (Californië), augustus 1999 - Hyperion Solutions Corporation (Nasdaq: HYSL) heeft gedurende het vierde kwartaal, dat op 30 juni 1999

werd afgesloten, een omzet gerealiseerd van $ 111,4 miljoen. Over dezelfde periode van het voorafgaande jaar bedroegen de omzet $ 124,1 miljoen. De omzet over het boekjaar 1999 bedroeg $ 424,9 miljoen, 13% hoger dan de $ 377,1 miljoen over het boekjaar 1998.

Exclusief de in September '98 gemaakte eenmalige voorziening van $ 21,8

miljoen aan fusiekosten en de daarmee verband houdende in Juni '99 vrijgevallen voorziening van $ 2,3 miljoen, zou het bedrijf een netto-winst van respectievelijk $ 5,4 miljoen en $ 25,4 miljoen hebben gemeld of $ 0,17 en $ 0,82 per aandeel, conversierechten meegerekend, over respectievelijk haar vierde kwartaal en het boekjaar dat op 30 juni 1999 werd afgesloten. Inclusief de gemaakte voorziening voor de fusiekosten en de daarmee verband houdende vrijgevallen voorziening, geven de resultaten van het bedrijf over het vierde kwartaal en het boekjaar 1999 een netto-winst weer van respectievelijk $ 6,7 miljoen en $ 8,0 miljoen of $ 0,22 en $ 0,26 per huidig uitstaand aandeel, conversierechten meegerekend.

"Wij zijn zeer verheugd over deze laatste resultaten en vinden dat Hyperion terugkeert naar een gezonde situatie na een moeilijk jaar," aldus Stephen Imbler, president en CEO van Hyperion. "Terwijl verder gewerkt wordt aan vervolmaking van de fusie, werkt het huidige management en de medewerkers samen als een hecht team dat er aan werkt het bedrijf terug te brengen naar een consistenter groei van de inkomsten en de winst. Onze goede prestaties over het vierde kwartaal brengen ons in een stevige positie voor het volgende boekjaar. Wij zijn zeer verheugd over de prestaties van Hyperion en haar partners over het afgelopen kwartaal, met inbegrip van een belangrijke upgrade naar Hyperion Enterprise 5, de aankoop van Sapling Corporation en ons betreden van de enterprise performance management markt."

Hoogtepunten van dit kwartaal:

* Hyperion introduceerde Hyperion Enterprise 5, een belangrijke nieuwe release van het toonaangevende analytische toepassingspakket voor financiële consolidatie, rapportage en analyse.

* Hyperion's partner Ernst & Young introduceerde de Ernst & Young CFO Solution Set, een reeks bedrijfstoepassingen voor financiële beslissingsondersteuning en klantenbeheer, ondersteund door een geïntegreerd raamwerk van data warehouse technologie. De CFO Solution Set bevat analytische toepassingsprogrammatuur van Hyperion.

* Meer dan 3500 aanwezigen en 400 partners woonden Solutions '99 bij, Hyperion's jaarlijkse Noord-Amerikaanse gebruikersconferentie.

* Vijf Hyperion partners kondigden nieuwe analytische toepassingspakketten aan, gebouwd op Hyperion's technische platform, waardoor het totaal op meer dan vijftig analytische toepassingspakketten werd gebracht, gebaseerd op het Hyperion platform.

* Hyperion introduceerde Hyperion Enterprise Performance Management, de eerste open, geïntegreerde reeks analytische toepassingen, met behulp waarvan managers door het gehele bedrijf heen zakelijke prestaties kunnen optimaliseren.

* Hyperion legde de laatste hand aan de aankoop van Sapling Corporation, een toonaangevende leverancier van analytische toepassingen voor enterprise performance management met veel expertise op het gebied van activity-based management en performance measurement. Hyperion's nieuwe performance measurement en activity-based management toepassingen worden momenteel gebruikt door meer dan driehonderd organisaties, verspreid over de gehele wereld en zijn reeds geïntegreerd met de Hyperion Essbase OLAP Server. Met deze producten verkoopt Hyperion thans vier analytische toepassingspakketten, met inbegrip van Hyperion Enterprise, Hyperion Pillar, Hyperion Activity Based Management en Hyperion Performance Measurement.

* Hyperion kondigde de beschikbaarheid aan van de bèta-versie van Hyperion Application Link, een reeks grafische toepassingsintegratie-services die een belangrijke tijdverkorting en kostenverlaging betekenen bij het integreren van gegevens van ERP- en CRM-systemen zoals SAP R/3 en J.D. Edwards World, relationele databases, spreadsheets en 'flat files' met Hyperion's analytische toepassingspakketten.

Als wereldwijde marktleider op het gebied van analystische applicatiesoftware biedt Hyperion Solutions Corporation (Nasdaq:HYSL) en haar partners door middel van software en diensten aan de kenniswerkers in een onderneming een beter inzicht in hun bedrijfprocessen en de mogelijkheden deze te optimaliseren. Wereldwijd vertrouwen meer dan 6.000 klanten op de analytische applicatiepakketen, OLAP-servertechnologie en tools van Hyperion, waaronder meer dan 60 organisaties van de Fortune Top100 en meer dan 40 van de Financial Times European Top100 organisaties. Daarnaast bieden meer dan 300 vooraanstaande leveranciers van software en diensten voor datawarehousing, OLAP tools, ERP-pakketten en andere standaard applicaties, alsmede aanbieders van hardware hun klanten additionele flexibiliteit en oplossingen, gebaseerd op Hyperion's producten en diensten. Hyperion opereert vanuit kantoren in 26 landen, waaronder Nederland (Utrecht). Het hoofdkantoor is gevestigd in Sunnyvale (Californië).

Hyperion, Hyperion Essbase, Hyperion Pillar en Hyperion Enterprise zijn gedeponeerde handelsmerken en Hyperion Solutions, Hyperion Reporter, Essbase-Ready en See the Future First zijn handelsmerken van Hyperion Solutions Corporation. Alle andere genoemde handelsmerken en bedrijfsnamen zijn het eigendom van de respectievelijke eigenaars.

Meer informatie over Hyperion is te vinden op de website: http://www.hyperion.com. Daarnaast kan men ook contact opnemen met: Paul Kleuver, Marketing Manager Hyperion Solutions Nederland B.V. Savannahweg 71 3542 AW Utrecht
Telefoon: 030-298 81 00

Deel: ' Hyperion op winst gedurende vierde kwartaal '