Hypothekenhulp.nl eerste in Nederland met toets op hypotheekofferte

Second opinion hypotheekofferte geeft onafhankelijk advies en inzicht

STRAMPROY, 20070712 -- Zoals een makelaar ingehuurd kan worden als onafhankelijk adviseur bij de aanschaf van een woning, zo kan vanaf vandaag het sinds 1 mei dit jaar gestartte www.hypothekenhulp.nl ingezet worden voor onafhankelijke beoordeling over een uitgebrachte hypotheekofferte. Degene die de offerte beoordeelt is zelf een erkend hypotheekadviseur en gecertificeerd hypothecairplanner. De klant krijgt zo snel zicht op goedkopere of kwalitatief betere mogelijkheden voor de hypotheek. Hypothekenhulp is de eerste in Nederland die een dergelijke dienst aanbiedt.

"Als je nu een second opinion op een hypotheek wilt, moet je bij een tweede of derde hypotheekkantoor binnenlopen en steeds het hele proces opnieuw starten", aldus initiatiefnemer Jan Moonen. "En dan nog moet je maar afwachten of het advies dat je krijgt wel onafhankelijk is. Ook de adviseurs van de andere kantoren werken immers op provisiebasis."

Moonen is met zijn activiteiten gestart omdat hij het merkwaardig vond dat je voor veel diensten een onafhankelijke en ongebonden second opinion kan krijgen, maar bij het sluiten van een hypotheek niet. "Een huis koop je op zijn hoogst een paar maal in je leven. Dat betekent dat weinigen daar echt bedreven in zullen worden, en dat de behoefte aan informatie van meerdere kanten broodnodig is om een weloverwogen besluit te nemen. Hypothekenhulp werkt onafhankelijk en geeft alleen een beoordeling zonder op de stoel van de adviseur te willen zitten. We hebben dus geen belang bij de uiteindelijke sluiting van een hypotheek via een bepaald kantoor. Zo kunnen we die onafhankelijkheid ook garanderen."

Hypotheekhulp beoordeelt de aangeleverde offerte op;

- De correctheid van de berekening, zowel fiscaal als de feitelijke juistheid.

- Kosten (bruto/netto per maand)

- Of de uitgebrachte offerte bij een ander geldverstrekker goedkoper of tegen de zelfde maandlasten beter kan.

- Gevolgen bij arbeidsongeschiktheid

- Gevolgen bij werkeloosheid

- Gevolgen bij overlijden

- (vermoedelijke) Restschuld op einddatum

Het nieuwe bedrijf neemt de bestaande offerte als uitgangspunt en kijkt of het beter of goedkoper kan. De clint krijgt hiervan een berekening met de naam van de betreffende geldverstrekker/verzekeraar/bank en de contact gegevens van drie hypotheekadviseurs bij hem of haar in de regio. Daarbij wordt ook vermeld of het een keurmerkkantoor betreft en/of er Hypothecairplanners in dienst zijn. De uiteindelijke keuze is aan de clint.

De gehele afhandeling gaat per e-mail, fax en/of post. Voor een vast fiscaal aftrekbaar bedrag van 125,- krijgt clint een second opinion rapport.

Kijk voor meer informatie op

www.hypothekenhulp.nl

Deel: ' Hypothekenhulp.nl eerste in Nederland met toets op hypotheekofferte '