Primeurs op de AutoRAI bij Hyundai, o.a. de Hyundai XG

(13 Januari 1999)

PERSBERICHT:

Hyundai zorgt de komende AutoRAI voor puur spektakel. Niet alleen door drie
Nederlandse primeurs in de vorm van de nieuwe business class limousine XG, de Lantra Wagon en de Euro 1 concept car, maar ook door de bijzondere stand.

Blik in de toekomst
In een zeven meter hoge koepel1 toont het merk een flitsende lasershow met daarin verwerkt de huidige modellen, tevens wordt de bezoekers een blik in de toekomst gegund. Daarbij zal veel aandacht uitgaan naar de Euro 1 concept car die in de gigantische koepel aanwezig is. De Euro 1 is een open sportwagen met een fraaie retrostyling en boordevol racetechniek. De turbomotor levert maar liefst 279 kW/380 pk.

Business Class Limousine
Daarnaast presenteert Hyundai op de AutoRAI de XG. De Limousine komt in één uitvoering op de markt, namelijk met een 3.0 liter V6 automaat en full options. Deze prestigieuze limousine heeft de modernste technieken aan boord, zoals een sequentiële versnellingsbak en een elektronische remkrachtverdeler. De zescilinder krachtbron zorgt voor een hoog prestatieniveau. De XG vertegenwoordigt de zeer nabije toekomst, want in april start de verkoop.

Multifunctionele Wagon
De vernieuwde Lantra Wagon maakt eveneens zijn Nederlandse debuut op de AutoRAI. De auto biedt meer comfort en meer veiligheid. De riante laadruimte, levendige prestaties en het hoge uitrustingsniveau bleven natuurlijk behouden.

Nederlandse primeur: de Hyundai XG

Business class limousine van Hyundai
De nieuwe Hyundai XG kenmerkt zich door een grootschalige toepassing van vooruitstrevende techniek. De auto is standaard uitgerust met een groot aantal technische hoogstandjes waaronder een sequentiële transmissie, een zescilinder 24-kleppenmotor, elektronische tractiecontrole (ETCS), en een elektronische remkrachtverdeler. De techniek is verpakt in een tijdloos en stijlvol design. Het resultaat is een uiterst verfijnde business class limousine.

Tijdens de AutoRAI beleeft de Hyundai XG zijn Nederlandse debuut. De verkoop start in april van dit jaar. De prijs van de XG V6 3.0i bedraagt f 82.500
De ontwerpers van Hyundai zijn bij de ontwikkeling van de XG gestart met een blanco vel papier. De lijnen zijn zuiver en bescheiden. In de klasse van prestigieuze topsedans bestaat geen behoefte aan overdadig gedecoreerde designs. De ingetogen en krachtige vorm belooft forse prestaties. Die indruk wordt versterkt door de 'hardtop-look' van het dak. De portieren hebben geen raamstijlen, waardoor het dak een sportieve, dunne lijn krijgt, als de hardtop van een sportcoupé.

Projectietechnologie
De neus oogt massief door de grote grille en koplampen. Voor de verlichting past Hyundai projectietechnologie toe, waarbij een grote reflector overbodig is. De lampen zitten achter helder glas voorzien van een zwart gekleurde achtergrond. Ernaast zijn grote, amber kleurige knipperlichten geplaatst.

Door de aparte welving die van de koplamp naar het achterlicht loopt, langs de onderzijde van de portierruiten, krijgt de XG een sportieve-uitstraling. Deze nadrukkelijke en ononderbroken carrosserielijnen maken de auto bijzonder stijlvol.

De gracieuze achterzijde vervolmaakt het ontwerp. Onder de sierlijke kofferklep met afgeronde hoeken passen vier golftassen. De groot uitgesneden wielkasten zorgen ervoor dat de auto niet te massief oogt en versterken daardoor de dynamische uitstraling. Sierlijke chroomdetails onderstrepen de luxe atmosfeer.

Het interieur kenmerkt zich door esthetische vormen, fraaie kleuren en materialen en veel aangename details. De lederen bekleding draagt bij aan een luxe atmosfeer. Op smaakvolle wijze is het interieur afgewerkt met houtinleg. De stijlvolle inrichting draagt bij aan het rij plezier en het comfort. Daarnaast is er veel hoofd- en beenruimte gecreëerd. Het interieur van deze verfijnde sedan beantwoordt daardoor aan de hoogste verwachtingen.

Sequentieel schakelen
De zescilinder 24-kleppenmotor van de XG heeft een variabele luchtinlaat (VIS: Variable Intake System) die positief bijdraagt aan zowel vermogen als koppel. De zescilinder is stil en biedt volop trekkracht. De XG bereikt er fluitend een top mee van boven de tweehonderd kilometer per uur.

De Sigma motor heeft een inhoud van 3,0 liter en levert 140kW/192 pk en een imposant koppel van 26,5 kg/m. Naast een gepatenteerde krukas heeft het blok ook speciale profielen over de volle lengte, deze helpen trillingen (als de zescilinder die al veroorzaakt) te absorberen. De drielitermotor wordt geleverd met de H-matic transmissie. Die is naar keuze te gebruiken als vijftraps elektronische automaat en als sequentiële handbak. In dat geval is een duwtje tegen de pookknop voldoende om op te schakelen. Door de pook naar achter te trekken schakelt de transmissie terug. Dit systeem is zelfs een halve seconde sneller dan een conventionele handbediende transmissie.

De automaat maakt gebruik van de zogenaamde 'neuro fuzzy logic'. Deze elektronische stuureenheid gebruikt feedback van het rijgedrag en verwerkt deze in het schakelprogramma. Daardoor schakelt hij op de ideale momenten die passen bij het rijgedrag. De automaat met vijf versnellingen is zuiniger en stiller dan een versie met vier verschillende overbrengingen en zorgt tevens voor een snellere tussenacceleratie.

Boordcomputer
De motor wordt aangestuurd door een geavanceerde boordcomputer. Dit Controller Area Network-systeem controleert en stuurt alle kritische functies zoals gasklephoek, transmissie en reminstallatie voor optimale prestaties onder uiteenlopende omstandigheden.

Het onderstel van de XG is uiterst geavanceerd, zodat prestaties, comfort en controle elkaar perfect aanvullen. De voorwielen zijn bevestigd met dubbele 'wishbone' wieldraagarmen en achter is een multilink-as gemonteerd. Daarnaast beschikt de XG over zorgvuldig gecalibreerde stabilisatiestangen en met stikstofgas gevulde schokdempers. De speciale 'lagesnelheidsklep' zorgt ervoor dat de schokdempers bijlage snelheden soepeler functioneren voor optimaal comfort.

Voor een strak stuurkarakter kreeg de XG Dynamic Toe Control (DTC) mee. Het stuurmechanisme is zo ontwikkeld dat het toespoor (wielen sturen iets naar elkaar toe voor optimale stabiliteit) zich aanpast aan de stuuruitslag. Dit zorgt voor een perfecte handelbaarheid.

De reminstallatie is al even geavanceerd. Voor zitten geventileerde remschijven. De remklauwen zijn uitgerust met dubbele zuigers voor maximale remdruk. Ook achter zitten geventileerde remschijven. De auto heeft bovendien ABS en een elektronische remkrachtverdeler (EBD: Electronic Brake Force Distribution). Is de auto bijvoorbeeld achter zwaarder beladen, dan zorgt het systeem ervoor dat de achterwielen meer remkracht krijgen. ABS voorkomt vervolgens dat de wielen bij hard remmen of remmen op gladde ondergrond kunnen blokkeren. De combinatie van ABS en EBD resulteert in een optimale remwerking.

Tractiecontrole
Het doordachte chassis, het soepele rijkarakter en de krachtige reminstallatie zorgen voor actieve veiligheid. Daarnaast heeft de Hyundai ook elektronische tractiecontrole (ETCS:

Electronic Traction Control System). Bij accelereren worden doorspinnende voorwielen met de remmen tot de orde geroepen en tegelijkertijd neemt ETCS iets vermogen terug.

Daarnaast ligt het passieve veiligheidsniveau van de XG zeer hoog. De carrosserie en de stalen veiligheidskooi zijn maximaal crashbestendig en ontworpen met behulp van een super-computer. De auto voldoet aan alle Europese en Noord-Amerikaanse veiligheidsnormen.

Zij-airbags
De A-stijl is bekleed met zacht materiaal evenals de onderzijde van het dashboard. De bekleding voorkomt dat inzittenden zich bij een aanrijding verwonden aan deze onderdelen. De beide voorpassagiers worden beschermd door een airbag. In de passagiersstoel is een sensor ingebouwd die waarneemt of de stoel in gebruik is of niet. Indien er geen passagier voorin zit, wordt de airbag niet geactiveerd bij een aanrijding.

De XG beschikt tevens over zij-airbags. Stalen balken en veiligheidsgordels met gordelspanners en drukbegrenzers zijn eveneens gemonteerd. De portieren van de XG vergrendelen automatisch tijdens het rijden en springen in geval van een aanrijding ook automatisch van het slot.

De nieuwe Hyundai XG is voor 87 procent (gerekend naar gewicht) recyclebaar. Bij het ontwerp is vergaand rekening gehouden met recycling: bumpers, dorpelbekleding en andere kunststof onderdelen op de carrosserie zijn snel en makkelijk te demonteren en te selecteren.

Waar mogelijk werden kunststoffen en metaal vervangen door 100 procent recyclebare thermoplastics. Het cilinderhuis van de hydraulische koppelingsbediening is van hoogwaardig kunststof in plaats van aluminium. Ook het motordeksel, het luchtfilterhuis en de rotor van de waterpomp zijn nu van thermoplastic. Daarnaast is elk kunststof onderdeel van honderd gram of zwaarder voorzien van een code die aangeeft welke materiaalsamenstelling het betreft.

Asbest en CFK's komen in de Hyundai XG niet voor. Ook de schuimvulling van de stoelen wordt zonder CFK vervaardigd. Daarnaast is de ontsteking van de airbag vrij van zuren die het milieu belasten. Want bij milieuzorg gaat het ook om details.

Deel: ' Hyundai showt drie primeurs op AutoRAI 1999 '




Lees ook