Ingezonden persbericht

P E R S B E R I C H T

Neuratron integreert de OCR-technologie van I.R.I.S. in PhotoScore MIDI en PhotoScore Professional, muziekherkenningssoftware voor PC's en MAC's.

Brussel, 20 juni 2002 - I.R.I.S. Group, beursgenoteerd (Euronext Brussel: IRI), marktleider inzake optische, veeltalige karakterherkenning (OCR), automatische formulierverwerking, elektronisch documentenbeheer en -opslag, kondigt heden aan dat de Engelse onderneming Neuratron heeft besloten de OCR-technologie van I.R.I.S. te integreren in PhotoScore MIDI en PhotoScore Professional, muziekherkenningssoftware voor PC's en MAC's.

PhotoScore MIDI biedt de volgende mogelijkheden:

favoriete muziek te scannen, te beluisteren en er de gewenste wijzigingen in aan te brengen.

De herkende muziek te bewerken en te laten spelen door de computer met een verbluffend realisme. De resultaten van de digitalisering kunnen worden gebruikt in de editing- en sequencing-software MIDI.

MIDI-bestanden te creëren die via het web kunnen worden beluisterd.

Muziek te scannen dat kan worden gebruikt door een MIDI-sequencer of door andere editing-programma's. Partituren zijn vervolgens bewerkbaar, men kan er delen uitnemen en afdrukken van maken. Door het editen van de MIDI-gegevens zal men bijvoorbeeld valse noten kunnen corrigeren, noten langer of korter kunnen maken en een muziekstuk naar een andere toonsoort transponeren.

De OCR van I.R.I.S. herkent de alfanumerieke informatie die zich bevindt in de gescande partituren. Men kan de naam van de auteur, de titel van het stuk, de naam van de notenbalk, de (song-)tekst, het paginanummer enzovoorts opslaan in bewerkbare bestanden.

Bertrand Fontaine, Sales Director OEM, geeft het volgende commentaar: "Met PhotoScore MIDI en PhotoScore Professional richten wij ons tot een ieder die met bladmuziek werkt. PhotoScore MIDI is een aanvullende software bij de reeds talrijke oplossingen die I.R.I.S. biedt. I.R.I.S. stelt haar gebruikers in de gelegenheid om online informatie op te halen, een gratis 30 dagen demo-versie van PhotoScore te downloaden en/of te bestellen door te klikken op
http://www.irislink.com/neuratron." PhotoScore Midi kost Euro 239 plus verzendkosten.

Opmerking

MIDI: Musical Instrument Digital Interface.
Software die de registratie, de verwerking en het lezen mogelijk maakt - met behulp van een synthesizer of een MIDI-instrument -, evenals het editen van MIDI-gegevens dat wordt gebruikt om elektronische muziek te maken of te spelen.

Door het editen van MIDI-gegevens kan men bijvoorbeeld het timbre, de intensiteit en de hoogte van de muzieknoten wijzigen of speciale klankeffecten creëren. Bepaalde sequencers zijn in de synthesizers geintegreerd; anderen bestaan in de vorm van hardware (apparatuur) of software (programma). De MIDI-sequencer software is vooral ontworpen voor componisten; het is het muzikale equivalent van een tekstverwerker. Het heeft een vergelijkbare functie als van mengtafels in professionele opnamestudio's. De uitvoerende sequencer-software zal dan ook een partituur-editor bevatten.

Sequencer-software MIDI:
Software die de registratie, herkenning en verwerking mogelijk maakt - met behulp van een synthesizer of een MIDI instrument-, en het editen van MIDI-gegevens, gebruikt om elektronische muziek te maken of te spelen. De sequencer speelt dan de rol van een programmeerbare meersporenrecorder.

Noot voor de Redactie:

Nadere info omtrent deze software is te verkrijgen via http://www.irislink.com/neuratron. PhotoScore Midi is online te bestellen en kost Euro 239 plus verzendkosten.

Persberichten, beeldmateriaal en demoversies van de overige "Office Products & Technologies" van I.R.I.S. zijn verkrijgbaar via uw perscontact in Nederland:

Raek Communicatie
Doddendaal 27
5655 EL Eindhoven
Telefoon 040 251 89 38
E-mail: Raek@wxs.nl

NB: van onze opdrachtgever I.R.I.S. Europe ontvingen wij het volgende, voor u wellicht interessante bericht.
Hebt u belangstelling voor enig "office product", wilt u verder gaan dan "slechts" een vermelding, bijvoorbeeld met het oog op een bespreking of test? Sein me dat dan even in, bij voorkeur per e-mail. U beschikt dan binnenkort over een volledige versie van het product waarnaar uw belangstelling uitgaat. (Zie onder "Office Products & Technologies"). Hebt u iets te vieren, deelt u prijzen uit aan uw lezers, of voegt u een gratis cd-rom toe aan uw uitgave? I.R.I.S. Europe laat zich niet onbetuigd. Uw lezers kunnen bijvoorbeeld middels uw cd-rom in de gelegenheid worden gesteld, gratis kennis te maken met bijvoorbeeld Readiris Pro 7. Laat desgewenst uw AE contact met ons opnemen omtrent alle andere mogelijkheden. Ik hoor graag van u.

Enkele woorden over Neuratron.

Neuratron, een Britse onderneming in 1993 opgericht, is wereldwijd marktleider in technologieën die betrekking hebben op het scannen en herkennen van muziek.
De activiteiten van Neuratron omvatten het ontwikkelen van de PhotoScore-serie, producten voor het scannen van muziek, op brede schaal gebruikt door componisten, uitvoerders, muziekleraren en religieuze instellingen. PhotoScore Lite is inbegrepen in de software van Sibelius, wereldmarktleider in muzieknotatie.
Voor verdere informatie omtrent onze onderneming of onze producten, surft naar de web site van Neuratron op http://www.neuratron.com.

De activiteiten van I.R.I.S. zijn verdeeld over twee divisies.

"Office Products & Technologies".
Deze divisie ontwikkelt een breed programma aan OCR-toepassingen voor de thuis- en kantoorgebruiker (SOHO) en verkoopt dat programma wereldwijd.

Haar bekende producten zijn:

IRISPen II: een penscanner waarmee tekst en cijfermateriaal met een eenvoudige handbeweging naar eender welke toepassing wordt overgezet. De penscanner is beschikbaar in de standaard versie - die tekst en cijfers leest - en in de Executive versie, die tekst, cijfers, handgeschreven getallen en streepjescodes inleest en tevens spraaksynthese biedt.

Readiris Pro: een OCR-pakket voor flatbed scanners, "all-in-one" apparaten ("Multifunctional Peripherals") en digitale camera's. Readiris Pro herkent kleurendocumenten in wel 93 verschillende talen en zendt de herkenningsresultaten rechtstreeks naar Microsoft Word en Excel. Readiris slaat de herkenningsresultaten ook op in de bekendste formaten waaronder HTML en Acrobat PDF. Readiris Pro werd als OCR-software verkozen door Hewlett-Packard, Agfa, Panasonic, enzovoorts. Tot op heden werden hiervan meer dan 10 miljoen licenties verkocht.

De I.R.I.S. Business Card Reader en Cardiris: een complete (hard- en software) oplossing om visitekaartjes te archiveren, te indexeren en te herkennen. Contacten worden eenvoudig naar PDA, databanken of contactmanager uitgevoerd.

"Professional Systems".
Deze divisie biedt de professionele gebruiker oplossingen aan om papieren documenten te "dematerialiseren". Zo kunt u die documenten via het Internet of via een Intranet/Extranet verspreiden voor gemeenschappelijk gebruik. U kunt tevens elektronische documenten archiveren en opslaan.

De belangrijkste oplossingen zijn:
automatische formulierverwerking en intelligente documentherkenning: automatische invoer van formulieren en niet-gestructureerde documenten in papiervorm of in een elektronisch formaat. Elektronisch documentenbeheer: deze zorgt voor het verzamelen, indexeren, raadplegen en gemeenschappelijk gebruiken van elektronische documenten.

Knowledge management: consulting van hoge kwaliteit om de collectieve kennis die aanwezig is in een onderneming of organisatie, te verzamelen, te bewaren en optimaal te gebruiken.

Systemen voor strategische communicatie ("Enterprise Information Portals"): ontwikkeling en installatie van op DocShare gebaseerde portaalsites bij beroepsverenigingen en "large accounts".

Archivering en gegevensopslag: ontwerp, architectuur en installatie van oplossingen om elektronische data op te slaan, te archiveren en te beveiligen.

In 2001 realiseerde I.R.I.S. Group een omzet van Euro 35.340.034. I.R.I.S. biedt werkgelegenheid aan meer dan 240 werknemers in haar vestigingen te Louvain-la-Neuve en Brussel (België), te Massy en Rueil-Malmaison (Frankrijk), in Luxemburg, Boca Raton en Atlanta (USA). I.R.I.S. is ISO 9001 gecertificeerd.

I.R.I.S. Europe (hoofdkantoor)
Rue du Bosquet 10