IBM Nederland

IBM informatie in Nederland

Services

IBM biedt Business Partners nog meer ondersteuning op het gebied van e-business

Tegelijkertijd met Start Now for e-business-programma platform-onafhankelijke suites aangekondigd

Amsterdam, 2 maart 1999 - Tijdens de Business Partner Executive Conference '99 (BPEC) heeft IBM het startsignaal gegeven voor het Start Now for e-business-programma. Dit programma is bedoeld voor IBM Business Partners en beoogt een verdere stimulering van e-commerce op verschillende platforms. IBM maakte ook bekend later dit jaar met nog meer Start Now-oplossingen te komen, gericht op Web Self-Service, Business Intelligence en Business Integration.. Het Start Now for e-business-programma voorziet in een complete oplossing - hardware, software en services - waardoor het voor businesspartners gemakkelijker en aantrekkelijker wordt om kleine en middelgrote bedrijven te helpen bij de overstap naar e-business. Doordat ondersteuning wordt geboden voor meerdere platforms, waaronder Windows NT, AIX, OS/400 en Solaris, kunnen business partners hun kwaliteiten aanwenden om klanten meer flexibiliteit en een ruimere keus te bieden.

Het speciale e-commerce aanbod, het eerste in een reeks Start Now-initiatieven, zal ertoe leiden dat commerciële websites in minder tijd en tegen lagere aanloopkosten ingericht en in gebruik kunnen worden genomen. Het programma is opgebouwd rond de bekroonde merchant server IBM Net.Commerce en biedt business partners twee belangrijke voordelen: marktverbreding en vergroting van het omzetpotentieel. Dit wordt bereikt door enerzijds een kortere verkoopcyclus en anderzijds een vereenvoudigde implementatie van e-commerce sites. Het Start Now for e-business-programma is nu beschikbaar voor Windows NT; andere platforms volgen in de loop van het tweede kwartaal.

IBM's geïntegreerde softwaresuites liggen ten grondslag aan het Start Now for e-business-programma. In deze suites zijn toonaangevende producten van IBM zelf, van Lotus Development en van business partners gecombineerd. Voor partners betekent dit dat zij snel en eenvoudig intranet-, extranet- en Internet-applicaties kunnen ontwikkelen, implementeren en beheren. Bovendien kunnen deze applicaties probleemloos met andere belangrijke bedrijfssystemen worden geïntegreerd.

In de loop van het tweede kwartaal komen de volgende verbeterde en uitgebreide IBM suites op de markt:

* nieuwe suites voor AIX en Solaris,

* verbeterde suites voor Windows NT met uitgebreide serverfunctionaliteit voor webapplicaties (door onder meer de toevoeging van WebSphere)

* een nieuwe Business Integration Suite voor AIX, Solaris en Windows NT, waarmee applicaties op verschillende computerplatforms kunnen worden geïntegreerd dankzij IBM's krachtige messaging software MQSeries,

* nieuwe taalversies van de IBM Small Business Suite for Windows NT, waaronder Frans, Duits, Italiaans, Spaans, Chinees en Japans.

Achtergrondinformatie en reacties vanuit de markt

Start Now for e-business

Het nieuwe Start Now for e-business-programma komt neer op een combinatie van bewezen software en hardware enerzijds en ondersteuning door IBM anderzijds. Belangrijke componenten van het programma zijn behalve Net.Commerce ook voorbeelden van e-commerce applicaties - bijvoorbeeld voor berekening van de omzetbelasting, voor rapportering en voor het volgen van UPS-pakketten - een hardwareserver en de uitgebreide e-business functionaliteit van de IBM-suites.

IBM Net.Commerce draait op de krachtige DB2 Universal Database. Dankzij de suites kan met een Start Now-oplossing ook worden geprofiteerd van de transactiefunctionaliteit van IBM's applicatieserver WebSphere en van de samenwerkingsfaciliteiten van Lotus Domino - beide onderdeel van de IBM-suites. Desgewenst kunnen business partners een eigen serviceaanbod ontwikkelen rond deze pakketten.

"Door de grote vraag naar e-business applicaties moeten resellers snel met telkens nieuwe oplossingen komen die bovendien voor vele klanten kunnen worden gerepliceerd", aldus Richard Lawson, senior vice president van Hall-Mark Integrated Solutions. "Resellers kunnen het zich niet veroorloven om met elke implementatie een nieuw avontuur aan te gaan. Dankzij het Start Now-programma van IBM kan Hall-Mark resellers een complete e-business oplossing aanbieden, voor een aantrekkelijke prijs en met de zekerheid van de gewenste integratie. Hierdoor kunnen value-added resellers zich concentreren op hun kernactiviteiten: directe verkoop en on-site implementatie."

Nieuwe platform-onafhankelijke suites

Bedrijven kunnen een begin maken met bijvoorbeeld de IBM Suite for Windows NT en, afhankelijk van de zakelijke behoefte, doorgroeien naar een krachtigere IBM-suite. Naarmate de webactiviteiten toenemen, kan de klant ook nieuwe e-business functies toevoegen, variërend van e-commerce- en selfservice toepassingen tot bedrijfsintegratie- en Business Intelligence-applicaties.

"Wij constateren dat er een enorme vraag bestaat naar oplossingen zoals de nieuwe IBM-suite voor Solaris", aldus vice president Enterprise Solutions Michael Minard van Access Graphics, de grootste 'master reseller' van Sun Microsystems. "Door onze goede relatie met IBM en Sun kunnen wij onze resellers geïntegreerde bedrijfsoplossingen aanbieden die tot een uitbreiding van de afzetmogelijkheden leiden."

De nieuwe IBM-suites voor AIX en Solaris behelzen onder meer de systeembeheertechnologie EnlightenDSM van Enlighten Software Solutions, leverancier van werkgroep-/bedrijfsbeheersoftware voor UNIX- en Windows-systemen. De LANDesk Management Suite van Intel zorgt voor de desktop- en serverbeheerfunctionaliteit in de IBM Suite en Enterprise Suite voor Windows NT. En met het oog op de meest vergaande behoeften zijn de suites ook geïntegreerd met de systeembeheersoftware van Tivoli Systems.

De IBM Small Business Suite is voorzien van de gecombineerde fax-/modemtechnologie FaxPort en WinPort van LANSource Technologies. En sommige IBM-suites worden geleverd met software die ontwikkeld is door de Apache Group voor gebruik op de Apache HTTP-server (www.apache.org)

IBM

IBM is 's werelds grootste IT-onderneming met 80 jaar ervaring op het gebied van bedrijfsinnovatie. Met een productaanbod bestaande uit applicaties, middleware en besturingssystemen voor de meest uiteenlopende computerplatforms, reikt IBM Software haar klanten alle middelen aan om in dit nieuwe tijdperk van elektronisch zakendoen mee voorop te lopen.

Websites:

* IBM software -> www.software.ibm.com

* informatie voor de pers -> www.ibm.com/press

* informatie over IBM´s Start Now for e-business- programma -> www.ibm.com/net.commerce

* informatie over IBM cross-platform suites -> www.software.ibm.com/xplatformsuites

IBM CorporationIBM Nederland HomepageOrderContactPrivacyLegal

Deel: ' IBM biedt meer ondersteuning bij e-business '